Detectats 13 nous casos de pesta porcina africana a la zona d’alt risc, amb un total de 297 positius

El dispositiu supera els 4.500 senglars capturats dins la zona infectada des de l’inici del brot

30 d'abril de 2026 a les 15:37h

El Departament d’Agricultura ha confirmat 13 nous casos positius de pesta porcina africana (PPA) en senglars dins la zona d’alt risc, fet que eleva el total acumulat fins als 297 des de l’inici del brot. Segons ha informat en un comunicat, aquesta setmana s’han analitzat 448 mostres, amb una taxa de positivitat del 2,91%.

Els nous casos s’han detectat principalment al Papiol (8), Sant Feliu de Llobregat (2), Sant Cugat del Vallès (2) i Barcelona (1). Des de la detecció del primer positiu al novembre, s’han analitzat un total de 4.478 senglars, dels quals 4.181 han donat negatiu.

La zona d’alt risc continua abastant una vintena de municipis de l’entorn metropolità, especialment al Vallès i el Baix Llobregat, així com els accessos al Parc Natural de Collserola. Amb l’objectiu de contenir l’expansió de la malaltia, el Govern manté desplegat un ampli dispositiu de control amb 2.573 efectius.

Aquest operatiu inclou equips d’intervenció formats per Agents Rurals, Mossos d’Esquadra, GEPIF, Tragsa, així com unitats canines i de drons, a més de cossos d’ordre. Des de l’inici del brot, el dispositiu ha permès superar els 4.500 senglars capturats dins la zona infectada.

Per intensificar el control de la població, s’han instal·lat 26 trampes i 34 sistemes de captura col·lectiva (pig brig), així com 320 quilòmetres de tancaments per limitar el moviment dels animals dins i fora de les zones restringides.

En paral·lel, el Departament d’Agricultura ha activat un encàrrec d’emergència de 7 milions d’euros a l’empresa pública Tragsa per reforçar el dispositiu. Aquesta setmana s’hi han incorporat 40 nous efectius —amb la previsió d’arribar fins als 170—, així com una cinquantena de vehicles, trampes i altres mitjans tecnològics.

A la zona de baix risc, aquest cap de setmana s’han dut a terme vuit batudes amb la participació de 112 caçadors i 128 gossos. Fora de la zona infectada, les captures de senglars es mantenen en 26.587 des de l’1 de gener, ja que durant els mesos d’abril i maig no es duen a terme batudes.

Per reforçar el control de la població de senglars, el Govern ha aprovat ampliar el període hàbil de caça.

Sobre l'autor
Adrià Torres foto
Adrià Torres
Veure biografia
El més llegit