El servei de la bicicleta elèctrica compartida serà gratuït per als residents

S'ampliarà el servei amb parades en emplaçaments a Andorra la Vella, Sant Julià de Lòria i Escaldes-Engordany

El servei de la bicicleta elèctrica compartida ampliarà el servei amb parades en emplaçaments a Andorra la Vella, Sant Julià de Lòria i Escaldes-Engordany, les parròquies on es concentrarà el seu ús i serà gratuït per als residents al Principat.

La ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, i els cònsols majors d’Andorra la Vella, Conxita Marsol, de Sant Julià de Lòria, Josep Majoral i d’Escaldes-Engordany, Rosa Gili, han signat el conveni que reestructura i amplia aquest servei donant un nou impuls a la mobilitat sostenible.

Tal com ha explicat la ministra Calvó en l’acte de signatura celebrat aquest dimarts, arribat el cinquè any de contracte de concessió, s’ha analitzat l’evolució d’aquest servei i s’ha evidenciat que els principals usuaris de la bicicleta elèctrica es concentren a les parròquies d’Andorra la Vella, de Sant Julià de Lòria i d’Escaldes-Engordany.

D’aquesta manera, la comissió d’implantació i de seguiment d’aquest servei, format per representants del Govern, els comuns i l’Automòbil Club d’Andorra, ha formulat una proposta basada en la reubicació de les estacions a les parròquies de més ús, l’ampliació del servei mitjançant estacions sense punt de recàrrega i la gratuïtat permanent del servei per als joves de 16 a 20 anys. El servei també serà gratuït per als residents d’Andorra, en el marc de la mesura aprovada pel Govern d’oferir la gratuïtat del transport públic, fins a final del 2022. Els abonaments gratuïts estan disponibles des d’aquest dimarts i ja es poden sol·licitar a l’aplicació mòbil de Cicland.

El servei comptarà amb un total de 17 estacions –repartides entre les tres parròquies–, 2 de les quals sense punts de recàrrega. Tal com ha exposat Calvó, es reubicaran sense cost addicional per a les corporacions locals les estacions de les parròquies de Canillo, d’Encamp, d’Ordino i la Massana a les parròquies d’Andorra la Vella i Sant Julià de Lòria, especialment prop dels centres educatius.

De la mateixa manera, s’ampliarà el servei amb parades sense punt de recàrrega en els emplaçaments acordats. Pel que fa a la flota de vehicles, es renovaran durant el mes de setembre amb bicicletes més ergonòmiques, còmodes i lleugeres, amb una cistella més gran i amb una bateria que es podrà extreure. Això permetrà comptar durant les pròximes setmanes amb parades virtuals, concebudes com a un espai senyalitzat al terra on els usuaris de les bicicletes les podran deixar aparcades i, posteriorment, els tècnics del Servei extrauran les bateries i les aniran carregant progressivament. D’aquesta manera, es facilita la suma de parades i s’elimina la necessitat d’instal·lar una estructura de recàrrega fixa.

Aquest servei serà gratuït permanentment per als joves de 16 a 20 anys. També s’ha acordat la gratuïtat del servei per als residents, a través dels abonaments gratuïts per al transport públic fins al 31 de desembre del 2022.

L’import aportat pel servei per al Govern és de 65.714 euros anuals. Els comuns d’Andorra la Vella, de Sant Julià de Lòria i d’Escaldes-Engordany, participaran en el pagament del servei amb els imports anuals de 32.143 euros, de 6.429 euros i 25.714 euros, respectivament. L’acord té una durada d’un any, que serà automàticament renovada per períodes anyals, fins a un màxim de cinc anys.

La ministra i els cònsols han destacat la importància de les bicicletes elèctriques compartides per fomentar uns hàbits més saludables i, precisament, han volgut posar en relleu la gratuïtat pels joves. En aquest sentit, Conxita Marsol s’ha referit a l’aposta de la corporació de la capital per aquest servei “des del primer moment”, ja que “s’emmarca en les polítiques comunals de fomentar hàbits saludables”. Per la seva part, Josep Majoral ha assenyalat la rellevància del conveni signat aquest dimarts per avançar “cada dia cap a una mobilitat més sostenible”. Rosa Gili ha celebrat aquesta “nova etapa de la bicicleta elèctrica compartida” per poder “diversificar les maneres de desplaçar-se”.

Finalment, des de l’inici del servei el 2018 fins el 2021 s’han registrat un total de 18.207 viatges de bicicleta elèctrica compartida amb un total de 34.305 quilòmetres recorreguts. Un fet que suposa l’estalvi total de 8.747,58 kg de CO2 si aquests viatges s’haguessin realitzat en cotxe particular.