Dissabte, 20 d'abril de 2024
És notícia

Betim Budzaku: “Tenim molts esdeveniments de primera categoria que distingeix els serveis més prèmium”

En l’imaginari col·lectiu, un dels grans atractius d’Andorra és la seva oferta turística, materialitzada en el seu comerç, cultura i esport, especialment a l’hivern, entre altres molts atractius. La desestacionalització, la connexió internacional i l’atracció de nous targets són alguns dels reptes que Andorra Turisme s’ha marcat com a objectius. Betim Budzaku, director general d’Andorra Turisme ho detalla en aquesta entrevista per a La Ciutat.

 

Quin és l’estat actual del turisme a Andorra i com ha estat afectat per la  pandèmia de COVID-19?
Actualment, l’estat del turisme a Andorra és excel·lent. Hem passat el millor hivern de tots: el 2022 vam acabar amb 10 milions de pernoctacions, una xifra record.

La recuperació del turisme durant la Covid-19 ens va sorprendre perquè no ens esperàvem que fos tan ràpida. Pensàvem que passarien uns anys fins a trobar l’equilibri del 2019, que havia estat el millor any, però al 2022 hem recuperat les xifres. Ara bé, cal destacar que durant els dos anys de pandèmia no vam parar l’activitat gràcies al turisme de proximitat.

 

Com ha evolucionat el perfil dels turistes que visiten Andorra els darrers anys?
Gràcies a les polítiques de màrqueting i comunicació estem identificant targets diferents. Un dels objectius principals és ser un destí de 365 dies i no tenir una dependència absoluta de l’esquí i les compres, que durant molt temps han estat els principals motius de visita.

Una de les diferències és la gran aposta que fem pel cicloturisme. D’altra banda, arran de la pandèmia el turista ha començat a posar en valor l’entorn natural. En aquest sentit, el 92% del territori d’Andorra és naturalesa, el que ens diferencia de la resta. En tercer lloc, han guanyat pes els short breaks, sortides enfocades al turisme ciutat i experiències. Normalment, necessites tres dies per visitar una ciutat. En canvi, en una escapada de tres dies el turista pot conèixer la part urbana d’Andorra i, paral·lelament, el país i el seu 92% de naturalesa.

D’altra banda, el poder adquisitiu dels visitants ha pujat bastant. Per això tenim esdeveniments de primera categoria en l’àmbit del cicloturisme, el turisme gastronòmic, de wellness i iniciatives com l’Andorra Selected, que distingeix els serveis més prèmium.

 

Quins són els principals atractius turístics d’Andorra i com s’estan promocionant internacionalment?
Es tracta d’un país amb una bona climatologia i amb un 92% de naturalesa. És un gran atractiu a nivell clicloturístic, amb una aposta clara per la professionalització de l’esquí amb Grandvalira, que es troba en els top 5 a nivell mundial. A més ofereix esdeveniments de qualitat, com ara el Cirque du Soleil, el ClàssicAnd o l’Andorra Taste, entre d’altres.

 

Com es treballa per fomentar el turisme sostenible a Andorra i quins són els objectius en aquest àmbit?
En tots els esdeveniments que coorganitzem o patrocinem demanem un compromís absolut en termes de sostenibilitat, per exemple, limitant les emissions de CO2. Apostem per esdeveniments que cuidin el medi ambient, com ara el campionat del món de BTT.

 

Com es tracta el turisme d’hivern a Andorra i quines són les tendències actuals en aquest segment?
És la segona temporada que tenim una marca única, Grandvalira. Això suposa que en termes de producció de dies d’esquí, Andorra n’ofereix més 2,5 milions: és el top mundial. Destaca la inversió que fan les pistes per millorar les instal·lacions o per organitzar esdeveniments de gran potencial, com les Finals de la Copa del Món d’Esquí Alpí. A més, tenim la possibilitat d’adaptar el 70% de les pistes d’Andorra amb neu artificial, que amb el canvi climàtic és més que necessari. Ara bé, Andorra aposta per la neu com un concepte diferenciador de la muntanya, i no només enfocat en un esport com és l’esquí.

 

Què es fa per promoure el turisme d’estiu a Andorra i quines són les activitats més destacades?
Andorra Turisme fa una gran aposta per les campanyes globals en l’àmbit internacional, que van dirigides no només a Europa, sinó a altres continents. A més, treballa amb associacions del sector turístic internacional per poder oferir l’oferta d’Andorra, que té més de 47.000 llits. Així mateix, potenciem tant el web www.visitandorra.com, com les nostres xarxes socials, especialment l’Instagram @andorraworld, perquè sigui un punt de referència del turista quan planifica el seu viatge.

Pel que fa al calendari d’esdeveniments, fem una gran aposta per oferir experiències úniques, com ara el Cirque du Soleil, que prepara un espectacle exclusiu per al Principat; el Pont Tibetà de Canillo, el més llarg d’Europa; el Roc del Quer, que ha esdevingut un espai emblemàtic, o el mirador Solar de Tristaina… Aquest any estrenem el festival ClàssicAnd, que portarà a Andorra artistes de renom a escala internacional. Un any més, rebrem la Vuelta i acollim la Copa del món de BTT. Així mateix, aquest any se celebrarà la segona edició de l’Andorra Taste, després de l’èxit de l’any passat.

 

Quins són els reptes a què s’enfronta el sector turístic a Andorra en aquest moment?
En primer lloc i en termes generals, la competència: cada cop hi ha més destinacions turístiques que funcionen molt bé. En segon lloc, la dependència absoluta que tenim de la situació econòmica i social a nivell mundial.

En concret, un dels grans reptes que tenim com a destí és tenir la possibilitat de poder comunicar bé el nostre país. És important poder tenir i explicar el punt diferenciador del país i la seva exclusivitat amb la creació d’experiències i definició de producte, perquè sempre sigui atractiu en un món com el turisme que, com hem dit, és molt competent.

 

Com esteu treballant per atraure nous mercats turístics i diversificar l’oferta turística d’Andorra?
Andorra Turisme està identificant nous targets gràcies a les polítiques de màrqueting i comunicació. Paral·lelament, s’aposta per dissenyar campanyes globals en l’àmbit internacional que van més enllà del continent europeu. A més, treballa amb associacions del sector turístic internacional per poder oferir l’oferta d’Andorra. En quant a l’oferta turística, fem valer el punt diferenciador del país i la seva exclusivitat amb la creació d’experiències úniques i definició de producte.

 

Quin missatge t’agradaria transmetre als turistes que estan pensant a visitar Andorra en un futur proper?
Sobretot, que Andorra és un destí atractiu que es pot visitar durant 12 mesos l’any. L’oferta cultural i les experiències que regala tenen un valor afegit que no és tan conegut com la resta. A més, l’accés a Andorra és molt factible i fàcil, ja que estem a una distància raonable.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

300 alumnes andorrans a les portes obertes de Formació Professional

Notícia següent
imatge de la brigada de barri del Xup

L’Ajuntament de Manresa inicia la selecció per a la segona brigada de barri

Notícies relacionades