La sessió plenària de l’Ajuntament de Deltebre ha estat marcada per l’aprovació de tres eines complementàries que permeten garantir la integritat, la transparència i el bon govern de l’administració pública. Parlem, en aquest cas, de les actualitzacions del Pla de mesures antifrau i del Codi ètic i de conducta, i també de la implementació d’un canal ètic per informar de possibles irregularitats dins de l’administració.
La confecció d’aquests documents, aprovats per unanimitat, ha estat fruit d’un treball dut a terme durant aquest darrer any i ha de garantir, segons el portaveu del Govern municipal, Andreu Curto, disposar de “més eines per prevenir males pràctiques, garantir la igualtat d’oportunitats i actuar davant de qualsevol indici d’irregularitat”. Segons Curto, aquests documents ens permeten avançar “cap a un ajuntament de referència en la implementació dels plans de Compliance penal a l’administració i, alhora, més compromès amb la qualitat democràtica”.
Finalment, el portaveu ha afegit que “l’actualització dels documents també és una exigència que respon al moment actual. L’Ajuntament de Deltebre està gestionant un volum molt elevat de subvencions, especialment procedents dels Fons Next Generation, i cal garantir que aquests recursos es gestionen amb el màxim rigor”.
El plenari també ha aprovat la modificació del RELDE, el Reglament del Registre d’Empreses Licitadores de Deltebre, en funcionament des del desembre de 2015. Aquesta actualització incorpora noves mesures per afavorir la igualtat d’oportunitats entre les empreses, especialment en els casos de contractació menor, alhora que agilitza els procediments d’aplicació i adapta el reglament a la normativa vigent, arran dels darrers canvis legislatius en matèria de contractació pública. La modificació s’ha aprovat amb els vots favorables d’Enlairem i ERC.
Finalment, cal subratllar que també s’ha aprovat el compte general de l’exercici 2024, que reflecteix la bona situació econòmica i financera de l’Ajuntament de Deltebre. En concret, el resultat pressupostari ha estat d’1.962.183 euros, és a dir, l’Ajuntament ha ingressat 1,9 milions d’euros més dels que ha gastat al llarg de l’any. Això es tradueix en un superàvit, que reforça la capacitat d’inversió i de resposta municipal.
D’altra banda, el romanent de tresoreria se situa en 3.000.000 euros, que és la quantitat de diners disponibles amb què compta l’Ajuntament un cop tancat l’exercici, tenint en compte els
ingressos pendents de cobrament i les obligacions de pagament. Tot plegat es complementa amb una ràtio d’endeutament del 59,60%, molt per sota del límit legal establert, i que confirma, segons Curto, que “la situació financera de l’Ajuntament de Deltebre és sòlida i sostenible, especialment si es té en compte l’alt nivell d’inversions públiques que s’estan duent a terme arreu del municipi”. El compte general s’ha aprovat amb el vot favorable d’Enlairem i amb l’abstenció d’ERC.