L’Ajuntament de Tortosa incoa un expedient sancionador a Acciona per deficiències al servei de neteja i recollida de la brossa

Aquesta tarda es debatrà la qüestió en sessió plenària en resposta als precs de Junts per Tortosa

03 de novembre de 2025 a les 15:07h
Actualitzat: 03 de novembre de 2025 a les 15:07h

L’alcalde de Tortosa, Jordi Jordan, la primera tinent d’alcaldia, Mar Lleixà, i la regidora de Serveis, Marga Abelló, han comparegut aquest matí en una roda de premsa per anunciar que emprenen una acció d’incoació pel procediment sancionador penal a l’empresa d’Acciona, després dels resultats d’una auditoria que confirmen els indicis detectats de deficiències i incompliments del contracte relatiu a la recollida de brossa, voluminosos, prestació del servei de la deixalleria municipal i neteja viària. Un contracte que, cal recordar, es va signar per part de l’anterior equip de govern de Roigé, al 2018.

Jordan ha explicat que arran d’una sèrie de mancances detectades en el servei de recollida de la brossa i després també d’una sèrie de queixes ciutadanes, van decidir encarregar una auditoria a una empresa externa al mes de febrer d’aquest 2025 per tal de poder obtenir una informació veraç i objectiva de la seva gestió i valorar-ne quin impacte està tenint a l’espai públic. 

Aquest fet, però, no és puntual, sinó que les demandes i els possibles incompliments són una situació que es va començar a detectar el 2019 i que, des d’aleshores, ha anat agreujant-se. Per al consistori, es fa difícil fer un seguiment real de tot el que tenen establert per contracte perquè la pròpia empresa al·ludeix responsabilitats quan els són fets tota mena de requeriments. En aquest cas, per exemple, al mes de juliol, l’Ajuntament va demanar uns documents a l’empresa relacionats amb la zonificació, itineraris i adaptació a la demanda segons la temporada i, aquests, només els van lliurar un quadrant amb una sèrie de serveis repetitius i sense detalls.

En una altra ocasió, també van requerir-los la informació geolocalitzada dels contenidors i només van rebre un llistat de les illes de contenidors per on passa la seva empresa a fer la recollida.

Així mateix, el consistori ha detectat un incompliment greu amb el servei de la Deixalleria Municipal, atès que no es compleixen els horaris d’obertura del servei que estan establerts als plecs del contracte, atès que han rebut també queixes ciutadanes de persones que s’han trobat la deixalleria tancada en el moment en què havia d’estar oberta. A més, tampoc han presentat degudament els tiquets de les bàscules del pes de la brossa de la mateixa deixalleria.

Altres problemàtiques detectades són la manca d’enganxines als contenidors de la recollida selectiva per saber quan s’ha fet la darrera neteja o el fet que hi ha vehicles que no van retolats adequadament amb la imatge corporativa de l’empresa.

Tampoc els consten, a hores d’ara, que s’hagin dut a terme campanyes de sensibilització ciutadana ni que hi hagi una inversió efectiva en el departament de comunicació i premsa.

Han trobat mancances també en el sistema de geolocalització dels vehicles, atès que a alguns d’ells no els funciona o no els funciona correctament el GPS.

Ara mateix, l’auditoria encara no es pot donar per finalitzada perquè fa falta acabar de fer algunes comprovacions i, per tant, Jordan encara no ha pogut detallar l’import exacte de la sanció que demanden. Ara bé, segons les clàusules consultades al conveni, les infraccions lleus tindrien un cost d’uns 6.000 €, les que es consideren greus oscil·laries entre els 6.000 € i els 18.000 €, mentre que les molt greus són entre uns 18.000 € i 36.000 €.

Ara, doncs, s’inicia un període d’audiència per a l’empresa per tal que aquests puguin presentar al·legacions a tots els requeriments denunciats i, en aquest sentit, la voluntat de l’Ajuntament d’iniciar aquest procediment sancionador és el d’aconseguir reclamar una sèrie de mesures correctores a la prestació d’aquests serveis. Per ara, l’Ajuntament de Tortosa no es planteja rescindir el contracte amb l’empresa i, en tot cas, en cas d’incompliments reiterats es tornaria a anar a judici. 

Per la seva banda, l’Ajuntament de Tortosa insisteix en què hi ha també una greu problemàtica d’incivisme ciutadà pel que fa a l’acumulació de deixalles a la via pública i la incorrecta gestió dels voluminosos, entre d’altres. Per això, continuaran promovent les campanyes pròpies de civisme i la figura dels agents cívics informadors per lluitar pel correcte compliment de les ordenances municipals relacionades a la gestió de residus i neteja i l’aplicació de les multes i sancions pertinents per part de la Policia Local quan en sigui detectat un incompliment d’aquestes.

Sobre l'autor
irene lopez
Irene López
Veure biografia
El més llegit