Vic presenta el pla de llengua i comerç per assegurar l’ús del català a les botigues

Avatar photo

L’anàlisi, centrat en els barris del Remei i l’Estadi, mostra que un 70% dels comerços analitzats tenen la retolació identificativa en català i que hi ha interès per la nostra llengua

Vic presenta l’anàlisi de la llengua catalana en el comerç inclòs en el pla de Llengua i Comerç de la ciutat. Aquest pla, fruit de la col·laboració entre el Centre per la Normalització Lingüística (CPNL) i la Secretaria de Política Lingüística, és un sistema de mesura que permet conèixer la presència del català en els comerços d’un territori determinat.

La regidora de Promoció Econòmica, Comerç i Cultura, Bet Piella, ha reivindicar el paper del català en la vida diària de la ciutadania, així com l’ús de la llengua en establiments i comerços de la ciutat per tal d’incentivar i mantenir el català al país. “Aquestes últimes setmanes hem vist com la nostra llengua patia un atac directe. Ens volen anul·lar i no ho aconseguiran”, ha reblat.

L’anàlisi de la llengua catalana als comerços vigatans ha permès obtenir dades de l’ús del català en els establiments, com les llengües emprades en el rètol principal o en l’aparador, i també la llengua amb què el personal del comerç dona la benvinguda a la persona i si s’adapta al català, si el client li parla en aquesta llengua.

En aquest sentit, la directora del CPNL d’Osona, Assumpta Grabolosa, s’ha mostrat satisfeta de l’anàlisi i ha explicat que aquest és un primer pas per seguir treballant pel català a la ciutat i a la comarca.

Observació directa als comerços per assegurar l’ús del català

Fins a finals d’aquest any, a part de les campanyes i programes anuals que té el Consorci per la Normalització Lingüística d’Osona, s’ha començat a fer una observació directa i molt més detallada per barris, amb l’objectiu de poder continuar a altres zones de la ciutat fins al 2023.

Es va començar per l’observació del comerç del barri del Remei i de l’Estadi i s’han percebut i recollit dades de 164 comerços de llengua escrita: retolació identificativa i informativa. A més a més, visitat 65 comerços per recollir dades de la llengua oral emprada.

En aquestes visites s’ha ofert informació sobre els serveis del CPNL d’Osona: traducció dels rètols dels productes, cursos de català o informació legislativa sobre retolació. La visita s’ha fet amb un mediador, alumnat del CPNL d’Osona, que ja tenen un domini alt del català i que representen un model per a persones nouvingudes. Aquesta persona és la que ha fet els aclariments corresponents de les informacions.

Les dades extretes mostren que el 70% dels comerços tenen la retolació identificativa en català. A més a més, el 31% utilitza el català com a llengua de benvinguda i un 24% dels dependents adequa la llengua al català si el client en fa ús. En aquest sentit, un 40% dels comerços visitats s’han mostrat interessats per la llengua catalana i els serveis oferts pel CPNL.

Tal com destaca Grabolosa, aquestes dades són esperançadores “perquè ens mostren que la llengua catalana està viva en tots els barris de la ciutat. La llengua catalana no és desconeguda per les persones nouvingudes, només es tracta de treballar-hi”, ha afegit.

Comerços aprenents per fomentar l’ús del català

El programa de comerços aprenents, lligat a l’estudi de l’ús del català als comerços és pioner en la matèria i vol garantir l’accés a l’aprenentatge de la llengua a les persones amb poc coneixement de català, que treballen en establiments comercials i que tenen un horari molt llarg.

Enguany s’ha començat a fer una prova pilot en 2 comerços de Vic i consisteix en 10 visites presencials dels tècnics de normalització lingüística als llocs de treball de les persones que regenten establiments comercials i que responen a un perfil similar.

En les visites presencials es treballen les competències lingüístiques de cada treballador durant 15 minuts. Partint del seu coneixement de català, s’adapten els continguts a les necessitats comunicatives de cada situació. Així, el vocabulari, la fraseologia i les situacions comunicatives responen a les seves necessitats pràctiques.

Judith Vidal, dinamitzadora del Centre de Normalització Lingüística d’Osona i professora dels comerços aprenents, ha explicat que aquesta formació s’adequa a cada situació i permet potenciar l’ús del català en els establiments, així com millorar la relació entre el dependent i la clientela directa.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Reobre la llar municipal de gent gran del barri del Pilar

Notícia següent

Entitats esportives de Banyoles organitzen voltes solidàries a l’Estany per La Marató

Notícies relacionades