Milers de persones tornaran a recórrer els carrers del nucli antic de Vic del 6 al 8 de desembre en una nova edició del Mercat Medieval. Enguany només durarà tres dies, coincidint amb el pont de la Puríssima. En total, hi haurà unes 400 parades repartides pels carrers de la ciutat. Aquest any, la Prèvia —que es farà del 28 de novembre a l’1 de desembre— estarà dedicada als paisatges sonors.
Entre les activitats que es faran destaca la primera trobada amb una quarantena de mercats medievals d’arreu de Catalunya amb la idea de compartir experiències. La regidora de Fires i Mercats, Bet Piella, ha explicat que es treballarà en un possible distintiu de qualitat que els identifiqui. La ciutat espera rebre 250.000 visitants.
Mercat Medieval de Vic amb 400 parades
Uns 400 artesans, taverners i firaires seran a Vic del 6 al 8 de desembre en una nova edició del Mercat Medieval. La majoria venen de Catalunya i de l’Estat, però també n’hi haurà de França, amb l’objectiu d’acostar als visitants tota mena de productes, ja siguin relacionats amb l’alimentació, les herbes, l’artesania, la decoració, la joieria, la cosmètica natural o els productes gastronòmics, com ara embotits, conserves o xocolates.
Com cada any, també hi haurà demostracions medievals, passa carrers i demostracions dels oficis més destacats de l’època, com el de bufador de vidre. Com a novetat, enguany destaca la celebració d’una justa, una lluita de cavallers amb cavall. Tot plegat, amb l’objectiu de transportar els visitants a l’època medieval a través d’una experiència immersiva i “autèntica”.
La regidora Piella ha explicat que també es fa un treball “molt intens” amb els pàrquings de la ciutat perquè “també s’hi puguin guanyar la vida”. En aquest sentit, ha dit que els aparcaments que es posen des de l’Ajuntament complementen aquesta oferta.
Finalment, també ha destacat que la ciutat fa una aposta per mantenir el català als cartells de les 400 parades i que així ho ha demanat expressament per poder complir amb la normativa.
La Prèvia del Medieval
El preludi cultural del Mercat Medieval, l’anomenada Prèvia del Medieval, se celebrarà a la capital osonenca del 28 de novembre a l’1 de desembre. La programació és variada i estarà centrada en la música medieval, transportant els visitants a través d’ambients sonors propis de l’època. Durant aquests dies, diferents espais de la ciutat es transformaran per oferir un viatge a l’edat mitjana que combinarà història, cultura i tradició.
Entre les propostes més destacades hi ha l’espectacle ‘Diàleg de campanes’, on els campanars de la Catedral, la Pietat i Sant Domènec crearan un ambient únic amb un diàleg rítmic i melòdic que evocarà el paisatge sonor tradicional de pobles i ciutats. També destaca la conferència ‘El so que roman’, una experiència immersiva dirigida per la historiadora Ona Balló, en què es comentaran els sons originals i inalterats dels espais de culte de Sant Sadurní d’Osomort, Sant Martí Sescorts i Sant Martí del Brull.
L’hidromel es converteix en la beguda estrella
Una altra de les novetats d’enguany és l’hidromel, una beguda medieval que es podrà beure durant la Prèvia del Medieval. L’Escola Superior de Disseny i d’Arts Plàstiques de Catalunya i l’Escola d’Hostaleria d’Osona han unit esforços per elaborar aquesta beguda autènticament medieval que s’ha produït des de l’Escola d’Hostaleria en col·laboració amb l’empresa Enso Ferments.
Amb relació a la sostenibilitat, la ciutat fa temps que treballa perquè les fires ho siguin cada vegada més. En aquest sentit, una de les iniciatives destacades en la reducció de residus és la introducció del got reutilitzable de plàstic, que ja s’utilitzarà a totes les fires de Vic. Després de valorar diferents opcions, s’ha optat per un únic got reutilitzable, que es començarà a fer servir al Mercat Medieval, però que es reutilitzarà a la resta de fires que va organitzant la ciutat.
La fira amb “més impacte econòmic” a la ciutat
La regidora de Fires i Mercats, Bet Piella, ha remarcat que el mercat és la fira que té un major impacte econòmic a la ciutat. Segons un estudi, la fira suposa un impacte econòmic de 38,3 MEUR, dels quals 8,7 MEUR van directament a l’economia local.
“De cada euro invertit de diners públics, hi ha un retorn de 151 euros i una despesa mitjana de 90 euros per visitant”, ha detallat. La regidora també ha destacat que, malgrat la seva envergadura, continuen organitzant-la amb els recursos propis de l’Ajuntament.