Dilluns 5 de maig començaran a Vilanova i la Geltrú, les obres per recuperar el doble carril per sentit en el tram de la ronda Ibèrica des de la ronda d’Europa i fins a la carretera de l’Arboç. Aquesta actuació es durà a terme sense interrompre la circulació del vial i també suposarà modificar algun tram de carril bici. Els treballs per retornar als dos carrils inclouran el fressat per esborrar la senyalització actual, la retirada de tots els elements separatius existents -com pilones i separadors de carril bici-, i la pintura i instal·lació de la senyalització horitzontal i vertical necessària per habilitar els dos carrils de circulació.
Actualment, la ronda Ibèrica en aquest tram té cinc seccions diferents. Entre la rotonda de la BV-2115 i el carrer de l’Abat Escarré només hi ha un carril per sentit. Entre el carrer de l’Abat Escarré i la plaça de la Moixiganga hi ha dos carrils per sentit, excepte a l’inici del tram en direcció a Barcelona, on només n’hi ha un. Entre la plaça de la Moixiganga i la rambla de Sant Jordi, hi ha dos carrils per sentit, però en direcció a Tarragona, un tram es redueix a un sol carril per la presència del carril bici. En direcció a Barcelona, hi ha una combinació de carrils únics i dobles, segons el tram.
Entre la rambla de Sant Jordi i el carrer de Marcel·lí Gené només hi ha un carril per sentit, i entre el carrer de Marcel·lí Gené i la ronda d’Europa, en direcció a Tarragona, hi ha un carril bici i diversos carrils de gir, fent que només hi hagi un carril per circular.
Com quedarà?
Entre la rotonda de la BV-2115 i la plaça de la Moixiganga hi haurà dos carrils de circulació per sentit, igual que el tram entre la plaça de la Moixiganga i la rambla de Sant Jordi. En aquest darrer tram, però, la vorera serà un espai de coincidència entre vianants i ciclistes, amb prioritat per als vianants.
Entre la rambla de Sant Jordi i la ronda d’Europa es recuperen els dos carrils per sentit, excepte en el tram d’entrada a la ronda, des de la rotonda, en direcció a Tarragona, que tindrà només un carril.
Les obres començaran pel tram que hi ha entre la rotonda dels jutjats i la de la carretera de l’Arboç, BV-2115, amb una previsió de durada d’un mes.
Protecció dels vianants i xarxa de carrils bici
L’actuació a la ronda Ibèrica implicarà també mesures de protecció per a vianants en els encreuaments, amb la instal·lació de senyalització lumínica d’alerta. L’Ajuntament, a més, ha previst complementar les obres amb el repintat de la senyalització horitzontal i la millora de les cruïlles del carril bici a la plaça de la Moixiganga i el tram entre la plaça i la Masia d’en Frederic.
L’actuació a la ronda Ibèrica es complementarà amb altres actuacions de millora i connexió del carril bici plantejades a la zona, com la millora de l’avinguda de Vilafranca i, a mitjà termini, la connexió amb el Raval de Santa Magdalena pendent de realitzar amb una actuació urbanística que permetrà ampliar la vorera i tenir un carril bici entre la ronda Ibèrica i el carrer Creu de Xirivia.