Dissabte, 20 d'abril de 2024
És notícia

Reus rep 10 proposes per a la transformació urbana del Carrilet

Avatar photo

Des de l’Ajuntament es vetllarà per trobar possibles fonts de cofinançament, incloent-hi els Fons Next Generation o altres tipus d'ajudes

L’Ajuntament de Reus obre aquest divendres, 30 de desembre la segona fase del concurs de projectes relatiu a la reordenació urbana i nous equipaments en l’entorn del Carrilet, una vegada valorades les 10 sol·licituds que s’han presentat a la primera fase.

 

L’objectiu de la transformació urbanística és crear una nova centralitat al sud de la ciutat, un projecte que converteixi el Carrilet en un nou pol d’atracció i generi més activitat quotidiana a la zona, i més i millor connectivitat amb el seu entorn.

 

La primera fase, la de presentació de les sol·licituds de participació, tenia dues modalitats d’entrada: per currículum o per proposta. Amb la modalitat d’entrada per currículum, caldria presentar una proposta similar a la plantejada al Carrilet; mentre que amb la modalitat de proposta, calia fer-ne una adaptada a l’àmbit d’actuació del Carrilet, i en aquest cas hauran de ser anònimes.

 

D’acord amb les bases del concurs, el jurat ha seleccionat 6 propostes per passar a la segona fase, 4 han estat de la modalitat per currículum i 2 de la modalitat de proposta.

 

La segona fase consisteix en la presentació de proposta desenvolupada que, haurà d’incloure documentació gràfica i una memòria escrita. Totes les propostes hauran de ser anònimes. El termini d’aquesta fase és de 70 dies.

 

El procés d’elecció de l’adjudicatari és un concurs de projectes restringit, amb un jurat d’experts en matèria d’arquitectura. La proposta que obtingui una major puntuació serà contractada. El jurat està integrat per experts amb participació de representants del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya i tècnics de l’Ajuntament de Reus.

 

La licitació

El contracte a licitació té un cost previst de 998.166,6 euros, i inclou la licitació dels serveis d’arquitectura i els imports corresponents a compensacions per als finalistes i indemnitzacions per al jurat del concurs:

  • La licitació del contracte dels serveis d’arquitectura surt amb un pressupost de 971.881,70 euros (IVA inclòs), i inclou les prestacions següents: redacció de l’avantprojecte (de tot l’àmbit), del document urbanístic (de tot l’àmbit), del projecte bàsic (de la fase 1) i del projecte executiu (de la fase 1), i la direcció de l’obra (de la fase 1).
  • El concurs de projectes preveu compensacions als participants seleccionats. Es reserven 25.000 euros (5.000 euros per finalista, sense comptar amb el guanyador que serà l’adjudicatari del contracte). Un terç del membres del jurat seran designats pel Col·legi d’Arquitectes de Catalunya. Es preveuen 1.284,90 euros en concepte d’indemnitzacions per al jurat.

 

Àmbit d’actuació

Corresponent a l’àmbit 6.20 del pla general d’ordenació urbana i el seu entorn més immediat: Mercat del Carrilet, estació d’autobusos, tram de l’avinguda del President Macià fins a la façana amb el parc de Mas Iglesias; i, al nord, el carrer de l’Escultor Rocamora, la cruïlla amb l’avinguda de Pere el Cerimoniós, i l’avinguda del Carrilet fins a enllaçar amb el tomb de ravals pels carrers de Pintor Bergadà i de Pàmies.

 

Terminis

L’encàrrec defineix etapes i terminis d’execució de cada document o treball:

  • Etapa 1: Avantprojecte de l’àmbit d’estudi (4 mesos a partir de la formalització del contracte); i modificació de PGOU o redacció de PMU, segons proposta (4 mesos a partir de la formalització del contracte).
  • Etapa 2: Projecte bàsic de la 1a fase del projecte (6 mesos a partir de l’aprovació per part de l’Ajuntament de la documentació presentada en l’etapa 1) i Projecte executiu de la 1a fase del projecte (4 mesos a partir de l’aprovació del projecte bàsic).
  • Etapa 3: Direcció d’obra de la 1a fase del projecte (en funció del termini que es fixi per a l’obra).

Fases

A causa de la dimensió del projecte, es desenvoluparà en tres fases diferenciades:

  • Fase 1: Projectar els espais d’Acollida i Informació, de Coordinació Tècnica, la Sala Polivalent, l’espai d’Atenció Personalitzada, la urbanització associada amb el seu espai per al Mercat ambulant. Projectar part de l’espai de Trobada (concretament l’espai de Restauració i l’espai Mercat), una part dels Espais Educatius i de Creació i gran part dels espais de Logística.
  • Fase 2: Projectar la part restant de l’Espai de Trobada, dels Espais Educatius i de Creació, dels espais de Logística, i la totalitat de l’Espai d’Allotjament.
  • Fase 3: Projectar els espais destinats a la Mobilitat, així com la urbanització associada.
    L’execució de l’obra que engloba la Fase 1, quedarà a expenses de l’import final definit en el projecte executiu definitiu i s’haurà d’incloure en partides plurianuals relatives als pressupostos d’inversions durant els anys 2024 i 2025.

 

Des de l’Ajuntament es vetllarà per trobar possibles fonts de cofinançament, d’altres organismes i institucions; i possibles subvencions europees com les provinents dels Fons Next Generation o altres tipus que puguin encaixar.

 

La licitació assenta les bases d’un projecte d’envergadura. L’execució i gestió de les obres de totes les fases correspondrà als propers mandats municipals.

 

Programa funcional

El programa de necessitats funcionals definit en el plec és fruit de la proposta inicial del Govern de Reus i les aportacions de la ciutadania recollides durant el procés participatiu. És el següent:

 

  • Espai de trobada: És l’espai pensat per a la socialització dels diferents usuaris de l’equipament. Un espai relacional, social. En aquest espai s’hi trobarà bar/restaurant, sala infantil/ludoteca, espai de jocs per adolescents, sales d’estar, etc. També hi haurà l’Espai Mercat, dedicat a la venta i degustació de menjar fresc i productes de proximitat.
  • Espai d’acollida: D’arribada dels usuaris de l’equipament. Pensat per ser compartit entre els diferents usos. És l’espai on es trobarà la recepció del/s equipaments, vestíbul, punt d’informació, apartats de correus, etc.
  • Sala polivalent: Espai per a concerts, espectacles diversos i teatre, cinema. Hi haurà la sala d’actes, escenari, equipament tècnic vinculat a espectacles, espais d’emmagatzematge, etc.
  • Espai Educatiu / creació: Amb aules de formació, espais taller, despatxos, biblioteca, sales multimèdia, espais multifuncionals, tant per a poder rebre formació com per treballar-hi, crear-hi, compartir talent.
  • Espai d’atenció personalitzada: Petits despatxos on es donarà assessorament personalitzat, des d’assessorament jurídic per a la creació d’empreses a assessorament emocional.
  • Espai de coordinació tècnica: Dedicat a la coordinació i funcionament dels equipaments. Hi pot haver despatxos, sales de reunions i arxius.
  • Espai de logística i locals tècnics: Instal·lacions i equipaments tècnics per al funcionament dels equipaments: locals tècnics, neteja i manteniment, magatzems i bugaderia.
  • Espai d’allotjament: Destinat a possibles estades eventuals dels usuaris de les activitats previstes.
  • Espai exterior: Espai a l’aire lliure on es podran realitzar diferents activitats, tant esportives, com de compra de productes de proximitat.
  • Espai per a la mobilitat: Espai relacionat amb la mobilitat i la intermodalitat, majoritàriament pública: estació d’autobusos, espais per a lloguer i aparcament de bicicletes o VMP, aparcament privat i carsharing; amb connexió ràpida amb el nou baixador de Bellissens.

 

Criteris generals, d’urbanització i de l’edificació

El plec defineix els criteris següents:

  • Criteris Generals: Donar un impuls social i econòmic a la zona sud de la ciutat. Transformar l’àmbit per potenciar-lo i millorar-ne les condicions de vida, amb un impacte de més llarg abast. Generar una zona clau per a la connexió nord-sud de la ciutat; i per a la connexió transversal est-oest. Integrar la història del barri en el disseny del projecte de transformació urbana. Fomentar l’enxarxament comercial. Integrar les directrius del pla d’acció per a l’ordenació urbanística des de la perspectiva de gènere i feminista. Projectar un equipament amb molta vida quotidiana, generant cohesió social al barri, i també del barri amb el conjunt del municipi. Urbanització de l’àrea i transformació en zona de vianants d’alguns carrers immediats a l’àmbit. Construcció d’equipament amb diferents usos de caràcter cultural i juvenil. Projecció d’una nova estació d’autobusos amb vocació intermodal. Supressió de les barreres arquitectòniques. Edificació sostenible. Edificació integrada dins el context històric i urbanístic.
  • Criteris de la urbanització: Millorar la connexió del centre amb el sud de la ciutat. Permetre la connexió transversal (est-oest) entre barris densos. Millorar la connexió amb el Parc de Mas Iglesias. Incrementar el nombre de zones pacificades per a vianants. Garantir la mobilitat rodada, integrar la bici i els VMP, però prioritzant la mobilitat a peu per sobre de la rodada. Utilitzar l’àmplia diversitat de vegetació autòctona en els nous espais públics a urbanitzar. Permeabilització al màxim de l’espai públic.
  • Criteris de l’edificació: Espais edificats discrets i integrats en l’entorn. Interconnexió de tots els usos i espais edificats, exceptuant l’estació d’autobusos i l’habitatge dotacional per a joves, que podrien no estar connectats. Capacitat d’adaptació i transformació dels espais edificats amb el temps. Que els nous espais edificats promogui la socialització. Que els futurs espais edificats disposis d’espais gastronòmics i permeti l’accés a productes locals, de pagesia. Espais edificats de referència pel que fa a criteris de sostenibilitat.
Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Sabadell manté al 50% les tarifes dels transports urbans 6 mesos més

Notícia següent

Andorra Recerca i Innovació conclou que el preu de l’habitatge és el problema principal per al 64% dels enquestats

Notícies relacionades