FACUA denuncia diversos parcs temàtics, entre ells Port Aventura, per no deixar entrar amb menjar i beguda

La mesura, segons Facua, respon a "l'afany d'obtenir majors beneficis, forçant els consumidors a adquirir béns de consum dins del parc a preus notablement superiors als que podrien trobar al mercat"

30 de juliol de 2025 a les 08:49h
Actualitzat: 30 de juliol de 2025 a les 20:23h

Facua-Consumidors en Acció ha denunciat els principals parcs d'atraccions davant del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 per "impedir l'entrada amb menjar i beguda per tal de forçar que s'adquireixi als establiments o màquines expenedores de l'interior dels recintes, a preus molt més cars".

L'associació ha demanat a la Direcció General de Consum l'obertura d'expedients sancionadors a Isla Màgica, Parque Warner, Port Aventura i Terra Mítica, perquè considera que amb aquestes pràctiques vulneren el Reial Decret Legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i altres.

Facua ha fet un seguiment sobre les pràctiques dels grans parcs temàtics europeus per comprovar que "s'hi produeixen aquests abusos en l'exercici del dret d'admissió".

"Així, no passa a Disneyland París i Parc Astèrix, a França, Europa-Park, a Alemanya, Legoland Windsor Resort, al Regne Unit ni al Parc dels Jardins de Tívoli, a Dinamarca. En tots ells es permet accedir amb menjar i beguda", assegura.

En aquest context, apunta que Parque Warner al·lega unes injustificades "raons d'higiene i seguretat" en els termes d'accés publicats a la seva web, mentre que Terra Mítica argumenta també que ho fa per "salubritat", "motius d'higiene i seguretat alimentària".

Per la seva banda, Isla Màgica i Port Aventura no exposen les causes per les quals no permet entrar amb beguda i amb menjar preparat a casa o comprat fora dels parcs.

Facua adverteix que aquesta limitació "no obeeix a la necessitat de preservar la seguretat ni la higiene dins del parc ni a cap altra causa objectiva, sinó exclusivament a motivacions econòmiques i a l'afany d'obtenir majors beneficis, forçant els consumidors a adquirir béns de consum dins del parc a preus notablement superiors als que podrien trobar al mercat, restringint-ne la llibertat".

A les denúncies, l'associació argumenta que l'activitat principal d'aquestes empreses és la d'establiments recreatius en la modalitat de parcs d'atraccions i temàtics.

Així, apunta que el servei de restauració "és una activitat complementària, que no forma part del preu de l'entrada per al servei contractat pels usuaris visitants, fet que converteix la pràctica descrita en una imposició indirecta de serveis accessoris no sol·licitats, a més d'una limitació dels drets dels usuaris i un desequilibri en les relacions contractuals en detriment del consumidor"."I és que menjar i beure dins del parc sí que està permès, prohibint-se únicament si els aliments no són adquirits dins del parc", afegeix.

Així, Facua adverteix que la prohibició de l'accés amb menjar i beguda és una pràctica abusiva tipificada a l'article 86.7 de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris, que estableix com a tals les clàusules que prevegin la imposició de qualsevol "renúncia o limitació dels drets del consumidor i usuari".

81M pjq2KfL. UF894,1000 QL80

Així mateix, l'associació considera que representa una clàusula abusiva prohibida per l'article 82.1 de la llei, ja que, "en contra de les exigències de la bona fe", causa "un desequilibri important dels drets i les obligacions de les parts" en perjudici del consumidor. El mateix article indica que són abusives les clàusules que "limiten els drets del consumidor" i "resultin desproporcionades en relació amb el perfeccionament i execució del contracte".

De fet, Facua assenyala a les seves denúncies que els parcs incorren en la imposició indirecta de "serveis accessoris no sol·licitats", pràctica prohibida a l'article 89.4 de la llei. I és que, tenint en compte que el nombre d'hores que romanen als recintes, els consumidors es veuen obligats a adquirir a l'interior els productes necessaris per satisfer les necessitats d'alimentació i hidratació.
 

Sobre l'autor
marc pascual
Marc Pascual
Veure biografia
El més llegit