Elisabet Romero: "Les estacions de Vila-seca i Horta Gran són compatibles i viables per al territori"

Entrevista a la subdelegada del Govern a Tarragona, Elisabet Romero

11 de novembre de 2025 a les 06:00h

Parlem amb la subdelegada del Govern a Tarragona, Elisabet Romero, sobre alguns dels projectes clau que marcaran el present i futur del territori. La intermodal de Vila-seca, l'Horta Gran, el transport de mercaderies, el calendari nuclear o la gestió de la costa davant la regressió de les platges, entre d'altres. Romero defensa que “la dinàmica està canviant” i que hi ha una nova voluntat institucional per desbloquejar inversions al territori.

Podem dir que la inversió de 20 milions per a la biblioteca provincial segueix endavant?
Sí, continua. Pel que nosaltres coneixem, la inversió de 20 milions presentada fa un parell de mesos per fer la Biblioteca Provincial a la Tabacalera no perilla. 

Parlant d'inversions al territori, el president de la Generalitat, Salvador Illa, explicava el full de ruta pel Camp. Entre els projectes, hi ha la Intermodal i l'Horta Gran. Creu que és viable tenir dues estacions tan potents i tan a prop?
El projecte de la intermodal de Vila-seca és un projecte que ja està molt avançat i tirarà endavant. La intermodal no és incompatible amb l’Horta Gran. En principi, totes dues són compatibles i no hi hauria un problema. Vam fer la consulta al Ministeri sobre la viabilitat de les dues alhora i ens van dir que no era incompatible.

Quan ha de millorar el servei ferroviari al Camp de Tarragona? Hi ha cap horitzó temporal per tenir la seguretat d’arribar a temps amb el tren?
El problema és haver estat molts anys sense inversió. Un cop es van començar les obres, les estructures no es van trobar en el millor estat i s’han trobat problemes afegits. La incomoditat dels usuaris ens preocupa, òbviament. Fa molt poc vam fer una reunió a la delegació amb la direcció de Renfe per parlar d'aquesta problemàtica. S'ha de pensar que tot s’està fent perquè en un futur pròxim tinguem unes millors connexions. La Generalitat ho ha quantificat en uns dos anys. Això és tot el que sabem fins ara.

elisabet romero 1

I amb tot això, en quin punt es troba el transport de mercaderies?
Bé, s’està fent un projecte alternatiu que esperem que ben aviat vingui personal del Ministeri per explicar-nos en què estan treballant des de fa uns quants anys. No han dit res perquè encara ho volien tenir més treballat, però fa un bon temps que es troben estudiant l’alternativa. De moment, el que hi ha per tirar endavant és el tercer fil, però és provisional. Quan estigui més treballada aquesta alternativa serà importantíssim que entri el consens del territori, perquè són projectes importants i complexos i si hi ha consens és molt més fàcil progressar.

Si parlem de projectes, a vegades fa la sensació que és difícil escoltar el Camp de Tarragona en segons què. Per què costa tant tirar projectes endavant?
Jo crec que aquesta dinàmica ara està canviant. La línia institucional crec que s’està veient i també es veu la voluntat de les parts d’arribar a consens i tirar endavant. Crec que ara és evident. Em parla d'un projecte que estava parat, cert? I ara, pel que veu, ja començarà a fer-se. Té molt a veure que les administracions vulguin posar de la seva banda. A vegades no depèn tant del color, depèn de les ganes que hi hagi perquè tot vagi cap endavant.

El futur és incert per les nuclears de Vandellòs i Ascó? Segons el president Sánchez, si hi ha un bon pla es podria estudiar prorrogar el tancament.
De moment tot això s’està analitzant. Amb les situacions que s’han produït, com l'apagada, és un debat que s’està plantejant. Aniré a Madrid al Consejo Nacional de Seguridad Nuclear, on ens reunirem les diferents províncies amb nuclears i estarà Càceres, on és la primera nuclear que ha de tancar i la que marcarà una mica el full de ruta que s'ha de seguir. En principi ho estan valorant, mentrestant, les nuclears treballen com si no haguessin de tancar, per seguretat. 

elisabet romero 2

Tarragona continuarà sent una de les grans referències del sud d’Europa en indústria petroquímica? Com entren les renovables en joc aquí?
Tarragona és una de les millors referències del sud d’Europa en indústria petroquímica, això segur. A més, ara, Red Eléctrica invertirà 184,4 milions d’euros per millorar la xarxa de transport elèctric del polígon petroquímic, dins la nova planificació elèctrica 2025-2030. El projecte preveu la construcció de la nova subestació Químic. S’hi afegiran noves connexions a les subestacions Francolí i Tarragona, fins a un total de 20 nous punts disponibles per a projectes industrials a partir del 2029. Per tant, no perdem la referència del sud d’Europa. Hi ha la voluntat de dotar el territori de la capacitat energètica que necessita i d’enfortir la seva posició com a pol industrial i energètic de primer nivell.

Coneix de primera mà la problemàtica de les platges i la seva regressió. Hi ha un estudi clar sobre això? Què ha de passar amb les platges i el Delta?
Hi ha estudis i estan analitzant les dades per fer una actuació. És una problemàtica comuna a tot el litoral, moltes platges es queden sense sorra, hi ha regressió. Les polítiques que s’estan fent ara són de posar sorra a les zones que estan deficitàries, per evitar que la situació empitjori. No és només un problema de repoblar una zona. Estem alineats amb la Generalitat i amb altres administracions per buscar una solució, de moment això és una solució temporal. Aquests estudis comporten més temps d’anàlisi i després una solució més global. Es parla també de naturalitzar o d’intervenir en alguns espais, ho està fent el MITECO i estan mirant models.

La nacional fins a la Mora ha d’anar humanitzada. El projecte, quan ha de començar?
El Tour, o altres accions, no són incompatibles amb els treballs, els quals es podran compaginar amb la planificació. La previsió és que cap a la primavera del 2026 comenci el projecte.

Sobre l'autor
Sergio Lahoz foto
Sergio Lahoz
Veure biografia
El més llegit