El Ministeri de Comerç de la Xina ha anunciat aquest dimarts la decisió d'aplicar aranzels d'entre el 4,9% i el 19,8% a les importacions de porc de la Unió Europea, incloent-hi un 9,8% per als productes del sector carni català. Aquesta mesura, que s'implementarà durant els pròxims cinc anys, substitueix els gravàmens temporals que Pequín havia establert el setembre passat, que arribaven fins al 20%. El ministeri xinès ha explicat que aquesta decisió és el resultat d'una investigació per competència deslleial oberta el 2024, en un context marcat per les tensions comercials entre Xina i la Unió Europea, especialment pel conflicte relacionat amb els aranzels sobre els vehicles elèctrics xinesos.
Segons la informació publicada pel Ministeri de Comerç xinès, els aranzels aplicats a les empreses que han col·laborat en el procés de la investigació es fixaran en el 9,8%. Això afecta directament empreses catalanes com Carns Juià, Costa Food, Noel i Friselva, que veuran un augment en els costos d'exportació a la Xina, un dels mercats més importants per a la carn porcina del país. D’altra banda, les empreses que no han cooperat amb la investigació podran afrontar aranzels de fins al 19,8%. Fins ara, les taxes màximes que la Xina havia imposat a la carn de la Unió Europea podien arribar fins al 62%.
Un portaveu del Ministeri xinès ha justificat la mesura argumentant que la indústria porcina local s’enfronta a dificultats i necessita protecció per combatre la competència. En aquest sentit, les importacions de porc de la Unió Europea, segons l'informe oficial, haurien generat una "competència deslleial" i un "dany considerable" a la indústria xinesa. El ministeri, però, ha defensat que la investigació s'ha realitzat de manera imparcial i respectant els drets de totes les parts implicades.
Impacte a Catalunya
Aquesta nova mesura pot afectar directament l'economia catalana, ja que la Xina és un dels principals mercats d'exportació de la carn de porc de Catalunya. Segons les dades de la Promotora d'Aliments Catalans (Prodeca), durant l'any 2024, la regió va exportar més de 140.000 tones de carn de porc a la Xina, xifra que representa aproximadament el 43% del total de les exportacions agroalimentàries catalanes al país asiàtic. La Xina concentra una demanda destacada de parts menys valorades a Europa, com orelles, morros i peus de porc, productes que són habituals en les importacions de porc.
Cal destacar que aquesta investigació per competència deslleial no afecta productes com el pernil ibèric o els embotits, que tenen una presència testimonial a la Xina. En canvi, se centra en carn porcina i subproductes refrigerats o congelats, així com greixos i vísceres.
La resposta del Ministeri d'Agricultura
Malgrat l'augment dels aranzels, fonts del sector han subratllat que els gravàmens aplicats al porc català són més baixos en comparació amb altres països europeus. El ministre d'Agricultura, Luis Planas, ha valorat positivament la mesura, afirmant que els nous aranzels permetran "minimitzar" els efectes negatius de la investigació per competència deslleial oberta per la Xina. Segons Planas, aquesta acció contribuirà a proporcionar "estabilitat" al sector porcí espanyol durant els pròxims cinc anys, en un mercat que continua sent "prioritari" per a l'Estat espanyol. A més, ha ressaltat la "bona cooperació tècnica i diplomàtica" entre els dos països, destacant que "Espanya inspira confiança" en la seva relació amb la Xina.
Amb aquesta mesura, la Xina busca protegir la seva indústria porcina, tot i que el sector de la carn catalana, tot i l'impacte dels nous aranzels, manté una relació forta amb el mercat xinès. Les empreses catalanes confien que les relacions comercials continuaran, tot i l'augment dels costos de producció derivats dels nous gravàmens.
En un context més ampli, aquesta decisió és part d'un conflicte comercial més gran entre la Unió Europea i Xina, que ha afectat diversos sectors. La mesura també destaca les tensions derivades dels aranzels imposats per Brussel·les als vehicles elèctrics xinesos, que continuen marcant les dinàmiques comercials entre ambdós blocs.