Catalunya ha notat un impuls a la instal·lació de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics, amb 11.427 estacions registrades entre juny i setembre, tan sols un 3,6% més que els tres mesos anteriors però un 26% més que el tercer trimestre de 2024, segons el baròmetre de l'electromobilitat, elaborat per Anfac. És la comunitat autònoma que més en va registrar de l’Estat, concentrant una quarta part del total (52.107), per davant de Madrid (7.828) i Andalusia (6.670). Tot i això, més de 3.000 punts estan fora de servei, un 32,2% més que l’any anterior. L’entitat també destaca la pujada en 2,3 punts de l’indicador global d’electromobilitat català, passant de 21,9 a 24,2 sobre 100 en un trimestre.
Es tracta d’un índex per sobre de la mitjana estatal (21,1) i Catalunya va contribuir a l’impuls d’aquesta mobilitat sostenible a l’estat espanyol, juntament amb Navarra (23,5) i Madrid (23,3). A l’Estat Espanyol el total d’estacions va créixer un 37,5% en comparació amb el mateix trimestre del 2024, fins als 52.107. En els últims tres mesos, va incrementar-se en un 8%, amb 4.215 punts més.
El director general d’Anfac, José López-Tafall, remarca que aquest trimestre hi ha hagut un “avançament en les dades i també en l’eficàcia dels plans d’ajuda”, amb la normalització del Moves que ha, impulsat la demanda en els nous models.
L’informe també subratlla que a Catalunya es van censar 3.090 unts per endollar fora de servei dels 11.427, al voltant del 21% del total de l’Estat. D’aquesta manera, la patronal constata que si estiguessin actius, n’hi hauria més de 66.700. Al conjuntat de l’estat espanyol, es van xifrar 14.643 punts que o bé es trobaven en mal estat, avariats o perquè no es podien connectar a la xarxa.
“Per evitar experiències negatives en el procés de recàrrega és de vital importància posar el focus en aquesta situació, així com en avançar amb rapidesa i precisió en una única plataforma oficial d’informació a l’usuari”, ha dit Anfac.
“En infraestructura de recàrrega, l’evolució mostra importants esforços que estan realitzant les empreses per instal·lar recàrrega pública van donant poc a poc resultats, perquè els processos són molt llargs i complexos”, apunten.
El document de la patronal també posa l’accent en l’increment de les estacions de recàrrega ultraràpida (igual o superior a 150kW) fins a 351, més del triple que l’any anterior (109). Tot i això, apunten que el 57% dels punts totals (6.599) a la geografia catalanes eren de baixa potència (22 kW o inferior).
El baròmetre també apunta que la penetració del vehicle electrificat al mercat català va augmentar gairebé 4 punts en comparació amb el segon trimestre del 2025 (del 27,5 al 31,4) . Madrid (49,1) i Navarra (36,6) van ser les altres comunitats de l’estat espanyol al capdavant d’aquest creixement. La mitjana estatal també va créixer 4,5 punts fins al 29,3. Es tracta d’una crescuda per sobre de la mitjana europea (2), tot i que al continent la xifra general és de 48,9 punts sobre 100.