El Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 ha sancionat set empreses de comerç en línia per rebaixes falses durant el Black Friday del 2023. Les companyies van pujar el preu de diversos productes dies abans del Black Friday per rebaixar-los al seu preu original durant aquell període de rebaixes, segons ha indicat Consum en un comunicat. El ministeri recorda que això suposa un incompliment de l'article 20 de la Llei d'ordenació del comerç minorista, que estipula que per mostrar la rebaixa s'ha d'indicar el menor preu que hagi tingut el producte en els 30 dies anteriors al descompte. Aquestes pràctiques han estat sancionades com infraccions greus, amb multes de348.000 euros.
A més, s'ha prohibit les empreses sancionades a reiterar aquestes pràctiques en el futur.
De les set empreses, tres han admès haver fet aquestes pràctiques enganyoses i han decidit no recórrer i pagar les multes. En canvi, les quatre restants no ho han admès la culpa, i per això se'ls ha elevat la sanció.
La Direcció General de Consum ha conclòs un vuitè expedient per Terminació Convencional, que suposa l'assumpció per part de l'empresa d'una sèrie de compromisos per modificar les seves conductes per respectar la normativa vigent.
Consum va monitorar centenars de preus durant el Black Friday amb una eina desenvolupada per la Comissió Europea que permet veure en temps real si les ofertes compleixen amb la normativa.
El ministeri manté oberta una investigació sobre les possibles rebaixes falses de la campanya del 2024.