L’apagada elèctrica massiva que va deixar tota la península Ibèrica a les fosques durant hores el passat dilluns tindrà també algunes males notícies addicionals per a alguns ciutadans i que possiblement no s’esperen.
Concretament, els conductors i conductores que van voler aprofitar que no hi havia llum —deixant sense funcionar, per exemple, els semàfors i qualsevol mena de senyalització digital a les carreteres— per accelerar a les carreteres poden rebre una multa, perquè a diferència d’altres aparells, molts radars van continuar funcionant durant l’apagada.
Segons la DGT, els aparells d’última generació de radars que s’han anat adquirint en l’últim any —i que a Catalunya també utilitza Trànsit— ja compten amb sistemes d’alimentació autònoma, sigui amb bateries o generadors interns, que els permeten continuar operant encara que hi hagi una apagada com la de dilluns passat. De fet, alguns fins i tot tenen plaques solars amb les quals s’alimenten.
Com que molts dels aparells inclouen també connexions a través de wifi i GPS, encara que no hi hagi electricitat sí que poden enviar les sancions. Dilluns, però, l’apagada també va afectar les telecomunicacions i la cobertura d’algunes companyies, així que és possible que algun conductor se salvi de la sanció per haver volgut córrer massa a la carretera.
La DGT també destaca que entre les qualitats dels nous aparells hi ha una resistència superior a les condicions climatològiques extremes. I també tenen eines per resistir el vandalisme. És a dir, els radars estan molt ben protegits per continuar multant encara que faci fred, faci calor, plogui, nevi, els vandalitzin o marxi la llum.
En qualsevol cas, els conductors que aprofitessin la manca d’electricitat per fer de les carreteres el seu particular circuit de cursa hauran d’esperar per veure si realment algun radar els va multar o no. La DGT informa que la notificació de la sanció acostuma a arribar entre una i tres setmanes després de l’incident.
Les càmeres als semàfors sí que van deixar de funcionar
Malgrat tot, hi ha un altre tipus de radar o de vigilant a les carreteres que sí que va deixar de funcionar durant l’apagada. Es tracta de les càmeres que se situen als semàfors o en altres elements estructurals, sobretot a les ciutats, que controlen els conductors que sobrepassen la velocitat o que se salten un semàfor o un ‘stop’.
En aquests casos, com que les càmeres sí que fan servir electricitat per funcionar, durant l’apagada del dilluns van deixar d’estar operatives.