Illa planteja prohibir la IA a l’escola fins als 14 anys i alerta que les pantalles "generen addicció”

El president de la Generalitat defensa mesures basades en criteris científics i coordinades amb Europa i el Govern espanyol

22 de setembre de 2026 a les 09:57h
Actualitzat: 22 de setembre de 2026 a les 10:14h

Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat

Activar ara

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha defensat aquest dimarts la possibilitat de prohibir la intel·ligència artificial (IA) a les escoles fins al llindar dels 14 anys i, alhora, ha apostat per potenciar la lectura entre les noves generacions.

Ho ha explicat en una entrevista a RAC1, en què ha comentat la nova Guia de Salut Digital del Departament de Salut, difosa el mateix dimarts.

En aquest context, Illa ha sostingut que “les pantalles, en general, generen addicció” i ha remarcat que les decisions que es derivin del document es basaran en “criteris científics” i en la recerca del “benestar digital”. Segons ha afegit, “Vol dir que hi ha avantatges en les pantalles, però que també hi ha riscos importants. S'ha de buscar l'equilibri”.

Lectura i contacte humà, enfront de l’ús excessiu de les pantalles

Juntament amb la proposta de vetar la IA als menors de 14 anys, el president ha alertat que un “ús excessiu” de les pantalles pot comportar que “els nois i noies del país no tinguin contacte amb Rodoreda, Joanot Martorell, Cervantes o Llull”. Per aquest motiu, ha defensat la necessitat de “fomentar i treballar per la lectura i pel contacte i relació humana, no intermediada per una pantalla”.

Illa ha posat un exemple de canvi d’hàbits col·lectius amb la comparació següent: “Oi que hem generat un entorn que ha portat la gent a no fumar? (...) Doncs hem de fer el mateix, generar un entorn al conjunt de la societat que porti a prendre consciència que les pantalles generen addiccions”.

La Guia de Salut Digital, base d’una futura llei

El president ha explicat que la voluntat del Govern és recollir les recomanacions de la Guia de Salut Digital en una futura llei, dins de les competències de la Generalitat i amb l’objectiu d’arribar al màxim consens possible.

Preguntat sobre la prohibició de les xarxes socials als menors de 15 anys, una mesura que estudia la Comissió Europea, Illa ha assenyalat que és una proposta que “s'ha d'estudiar molt seriosament”. Amb tot, ha precisat que qualsevol pas nou, igual que els que s’han impulsat fins ara, es farà “coordinadament amb Europa i el govern d'Espanya”.

Sobre l'autor
Diseño sin título (1)
Laura Castaño Martín
Veure biografia
El més llegit