El president de Repsol, Antonio Brufau, i el CEO i soci fundador de Coleo, David Puyuelo, han signat un acord mitjançant el qual la Fundació Repsol adquireix una participació en la divisió de reciclatge de l’empresa, Coleo Network, considerada actualment una de les referents europees en circularitat aplicada al sector tèxtil.
El sector tèxtil és estratègic per a Espanya i Europa, però també un dels que generen més residus: cada any es produeixen més de 7 milions de tones de residu tèxtil. Només un 10% es recicla, mentre que entre el 20% i el 25% es reutilitza o s’exporta, sobretot a països en desenvolupament. La resta —entre el 65% i el 75%— acaba a abocadors o en plantes d’incineració. A més, el mercat de la roba de segona mà pateix una notable saturació a causa de l’entrada massiva de productes a baix cost procedents de la Xina, fet que dificulta l’exportació i incrementa la quantitat de residus que necessita tractament a Europa.
En aquest context, el sector avança cap a un model de producció més sostenible i Europa —amb Espanya al capdavant— lidera aquest procés de transformació. És un projecte a llarg termini que necessita col·laboració entre institucions, empreses i societat, com exemplifica l’acord entre la Fundació Repsol i Coleo.
Segons Antonio Brufau, aquesta inversió és “una aposta clara de la Fundació per la nova economia de triple impacte i el seu vincle amb la societat. Suposa impulsar un negoci en ple creixement, amb un gran potencial econòmic, social i ambiental en un àmbit estratègic com és el reciclatge tèxtil”.
Per la seva banda, David Puyuelo ha afirmat que “tenir la Fundació Repsol com a soci representa per a Coleo un suport clau per desenvolupar la nostra visió d’una circularitat tèxtil europea basada en l’equilibri entre industrialització, desenvolupament tecnològic i impacte social”.
Amb aquesta operació, ja són cinc les empreses de triple impacte en què participa la Fundació Repsol per contribuir a una transició energètica més sostenible i inclusiva.
Coleo Network, capdavantera europea en circularitat tèxtil
Coleo Network forma part del grup espanyol Coleo, pioner en circularitat tèxtil i compromès amb la transformació del sector cap a un model més sostenible i de consum circular. L’empresa aplica processos industrials avançats per donar una segona vida a les peces usades i desenvolupa solucions que abasten tota la cadena: gestió de residus, reciclatge industrial i producció de fibres, teixits i noves peces reciclades.
L'empresa impulsa una xarxa europea per a la gestió i valorització del residu tèxtil utilitzant una tecnologia pròpia que, combinada amb la innovació en els seus processos, permet convertir el residu en un recurs amb valor i viabilitat econòmica.
L’empresa disposa actualment de tres plantes de gestió de residus a Espanya (Galícia i Catalunya) i una quarta a Toulouse (França). L’entrada de la Fundació Repsol al capital permetrà accelerar el creixement de la companyia i l’obertura de noves instal·lacions.
Un dels pilars de Coleo és la integració social: des dels seus inicis, l’empresa ha estat vinculada a projectes d’inserció de persones en risc d’exclusió. Avui dia, més del 50% dels treballadors de les seves plantes formen part d’aquests col·lectius.
La Fundació Repsol, referent en empreses de triple impacte
La Fundació Repsol és pionera en el suport directe a empreses enfocades en una transició energètica sostenible i inclusiva amb impacte positiu en l’àmbit social, ambiental i econòmic. La seva estratègia es desplega en quatre eixos: reducció i compensació d’emissions, economia circular, eficiència energètica i mobilitat sostenible.
A més de Coleo Network, la Fundació participa —a través de Repsol Impacto Social— en altres empreses de triple impacte com:
- Grup Sylvestris, especialitzat en reforestació a gran escala per capturar CO₂.
- Hispaled, dedicada a solucions d’eficiència energètica amb tecnologia LED.
- Koiki, operador de logística sostenible d’última milla.
- GNE Finance, que impulsa projectes de rehabilitació urbana eco-sostenible en zones vulnerables.
