La secretària general d’ERC amb funcions de presidenta, Marta Rovira, ha reiterat que el seu partit no entrarà al Govern de Salvador Illa, almenys fins que el PSC compleixi l’acord. Durant l’entrevista d’aquest dilluns a TV3, Rovira ha argumentat que ara mateix és “impossible” formar part de l’executiu, perquè ERC té la “sensació” que els socialistes poden “incomplir” el pacte que va permetre investir Illa. “Primer que compleixin l’acord, i després veurem”, ha subratllat. Rovira també ha demanat al PSC negociar els pressupostos del 2025, i ha avisat que, en cas contrari, ERC no hi donarà suport. També espera que els dos partits pactin aquesta setmana el comitè de seguiment de l’acord.
La secretària general d’ERC, ara amb funcions de presidenta, ha asseverat que ara no hi ha les “condicions” perquè el seu partit entri al Govern d’Illa. I que primer cal que el PSC compleixi l’acord tancat a l’estiu i que, en tot cas, després “ja es veurà”. Rovira “Si compleixen l’acord, potser es poden establir relacions més de confiança”, ha afegit la dirigent republicana.
D’altra banda, Rovira ha manifestat que ha “tirat la tovallola” d’intentar refer la unitat i estratègia independentista: “És molt difícil”, ha constatat la secretària general, que ha reclamat de nou una “renovació” de lideratges als partits.
En aquest sentit, preguntada sobre les figures d’Oriol Junqueras (ERC) i Carles Puigdemont (Junts), la dirigent republicana ha reiterat que la renovació és “necessària”, per permetre que unes noves generacions refacin les relacions personals. O bé que els lideratges actuals encarin les seves relacions personals “honestament” i facin un debat “profund” sobre l’estratègia.
Sobre l’expresident del Govern, que podria tornar a presidir Junts al congrés d’aquesta tardor, Rovira ha dit que caldria poder reivindicar l’amnistia i la llibertat de Puigdemont, però sense “generar més condicions internes” al moviment independentista, o sense posar en dubte els Mossos.