L'eliminació dels AVLO entre Barcelona i Madrid encareix els preus de l'alta velocitat un 40%

Renfe ha retirat aquest mes de setembre el servei d'Avlo que oferia trajectes entre les dues ciutats a preus més assequibles

01 d'octubre de 2025 a les 14:02h

La plataforma Trainline ha constatat que els preus del corredor ferroviari Barcelona-Madrid han augmentat un 40% aquest setembre en comparació amb el mateix mes de l’any passat. Segons el director general a Europa de l’empresa, Pedro Garcia, l’increment coincideix amb la retirada del servei d’Avlo, tot i que ha mostrat confiança que “els operadors trobaran maneres” per tornar a nivells anteriors, ja sigui “amb la reintroducció d’Avlo o l’adaptació de preus a través d’altres mecanismes”.

En una atenció als mitjans, Garcia ha admès que no disposen de dades per identificar quins operadors s’han beneficiat d’aquesta situació, però ha recordat que la liberalització del sector, iniciada el 2020, ha suposat un abaratiment mitjà del 58% dels bitllets en aquest trajecte. “Ha beneficiat el client. La competència és sana i afavoreix l’usuari”, ha remarcat.

 

Rècord de passatgers tot i l’encariment

Les dades de Trainline coincideixen amb l’anàlisi trimestral de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), publicada aquest dimarts. El regulador assenyala que entre abril i juny la línia d’alta velocitat entre Barcelona i Madrid va registrar una xifra rècord de 3,9 milions de passatgers, malgrat un encariment mitjà del 15% en els bitllets, que van situar-se al voltant dels 63 euros.

El directiu de Trainline també ha posat l’accent en el desconeixement dels viatges transfronterers en tren a l’Estat. Segons Garcia, “només un 47% dels clients sap que es pot viatjar entre fronteres”, amb connexions com Barcelona-Marsella, Barcelona-Lió o Barcelona-Perpinyà. Una dada que contrasta amb altres països d’Europa central, on més del 80% dels viatgers coneixen aquesta opció.

Sobre l'autor
eric mendo foto
Eric Mendo
Veure biografia
El més llegit