Els Comuns han reclamat aquest dissabte als socialistes “més valentia i voluntat política” per seguir donant passos endavant en matèria d’habitatge. Per aconseguir-ho, en un acte celebrat a Barcelona, Ernest Urtasun, Jéssica Albiach i Janet Sanz els han demanat que “deixin de mirar pel retrovisor tot allò que no ha funcionat” i apostin per polítiques “realment progressistes”.
“Ningú té la vareta màgica, però sabem què ens ha fet retrocedir i què necessitem per avançar”, ha assenyalat Urtasun. En aquest sentit, per exemple, Albiach ha reiterat que el pròxim acord amb el Govern ha de ser que els pisos d’HPO a Catalunya no passin al mercat lliure, “perquè no té sentit omplir la cistella per una banda quan per l’altre es buida”.
En un acte celebrat a la plaça de les Glòries de Barcelona sota el títol ‘Les nostres cases, el seu negoci’, els Comuns han volgut posar en valor que la seva feina en matèria d’habitatge, “tant allà on tenen influència política com on no en tenen”, està fent de contrapès a les polítiques dels governs a Barcelona, Catalunya i Espanya, que, “tot i dir-se progressistes”, molts cops no actuen com a tal.
En la seva intervenció, el ministre de Cultura, Ernest Urtasun, ha recordat que el problema de l’habitatge “és una qüestió no resolta i central” que “està laminant” polítiques progressistes implementades pel govern espanyol com l’increment del salari mínim, per exemple. “Resoldre el tema de l’habitatge és un element fonamental perquè la resta d’avenços tinguin sentit”, ha afegit.
És per això que ha reclamat “valentia” als socialistes per deixar enrere “polítiques fallides” i apostar per d’altres que s’han demostrat vàlides com ara la reserva del 30% per fer habitatge protegit. Urtasun també ha destacat la necessitat de prohibir les compres especulatives, regular els lloguers de temporada i controlar els preus a tot el país, recordant que moltes comunitats governades pel PP no ho estan fent.
“Tenim la intenció de portar moltes d’aquestes mesures als pressupostos generals de l’Estat i serà en aquest marc on el govern espanyol demostrarà si es pren seriosament o no la qüestió de l’habitatge i on estarà en joc bona part de la legislatura progressista”, ha afegit.
Al seu torn, Jéssica Albiach, presidenta del grup parlamentari dels Comuns al Parlament de Catalunya, ha recordat que a Barcelona i a Catalunya tenir un sostre digne porta moltes famílies a una situació de pobresa que no es donaria si s’apostés de debò per fer habitatge públic i per lluitar contra els especuladors. En aquesta línia, ha insistit que el pròxim acord amb el Govern ha de ser evitar que els pisos d’HPO passin al mercat lliure “impedint que la seva protecció caduqui”.
Albiach ha destacat que en matèria d’habitatge “cal avançar més i més ràpid” apostant pels lloguers indefinits, regulant els lloguers de temporada, prohibint els pisos turístics i les compres especulatives i ampliant el 30% a totes les zones tensionades de Catalunya. “Només així aturarem aquesta motoserra que han aplicat a la nostra vida i a les nostres esperances amb la complicitat de forces que es diuen progressistes i que han mirat cap a una l’altra banda”, ha reblat.
Finalment, la presidenta del grup municipal de BComú, Janet Sanz, ha reiterat que a Barcelona “està governant l’ala més dretana del socialisme europeu”. Un govern, el de Jaume Collboni ha afegit, “que perdona multes a fons voltor i grans tenidors i posa catifes vermelles a les elits”.
Sanz també ha assegurat que si l’alcalde de Barcelona, amb suport de Junts, se surt amb la seva i tomba la reserva del 30% de les noves promocions per fer-hi habitatge públic “serà un cop definitiu” perquè la ciutat “caigui en mans dels especuladors”. També servirà perquè Collboni “es tregui la careta i deixi clar que ell i el seu govern són de dretes”.