Catalunya manté les pissarres digitals a I3, I4 i I5, però en prohibeix l'accés lliure a internet

El Departament d'Educació descarta retirar les pissarres digitals de les aules d'educació infantil i aposta per un ús restringit, segur i amb finalitats pedagògiques

20 d'octubre de 2026 a les 17:47h

Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat

Activar ara

El Departament d'Educació ha decidit mantenir les pissarres digitals a les aules d'I3, I4 i I5, malgrat que el juny del 2025 havia anunciat que en restringiria progressivament l'ús. La conselleria, però, eliminarà els usos lliures i impedirà que els infants naveguin lliurement per internet des d'aquests dispositius.

Així ho estableix l'actualització del Pla de digitalització responsable publicada pel departament, que aposta per un model d'ús "pedagògic, restringit i segur". La informació l'ha avançat El Periódico i l'han confirmat fonts d'Educació a l'ACN.

El document substitueix el compromís de retirar les pantalles de les aules d'educació infantil per un sistema que en limita les funcionalitats i el temps d'ús. Segons la conselleria, les pissarres digitals no han de ser pantalles d'ús permanent, sinó recursos que s'utilitzin quan aportin valor a l'activitat educativa.

Un perfil infantil amb funcionalitats limitades

La principal novetat és la creació d'un perfil específic d'usuari, anomenat «Infantil», amb un entorn simplificat per evitar distraccions i una sobreestimulació visual dels alumnes més petits.

El pla també estableix tres nivells d'accés diferenciats:

  • Perfil docent: protegit amb contrasenya i amb accés a totes les funcionalitats multimèdia.

  • Perfil administrador: amb accés complet per gestionar i configurar la pissarra.

  • Perfil de classe: d'accés directe, però amb les funcionalitats limitades que estableix el nou model.

Amb el perfil infantil no es podrà navegar lliurement per internet. Els alumnes només tindran accés a recursos autoritzats, principalment de la plataforma educativa EDU365 i de la biblioteca d'activitats JClic.

Aquests materials permeten treballar habilitats com l'expressió i la comprensió oral, l'atenció, la concentració, la memòria, la percepció visual i la iniciació a la lectoescriptura, entre altres competències.

Quines activitats es podran fer amb les pissarres digitals?

Tot i les restriccions, les pissarres mantindran diverses eines amb finalitats educatives concretes. El Departament d'Educació proposa utilitzar-les per afavorir activitats compartides i enriquir l'experiència a l'aula.

Entre les funcionalitats previstes hi ha la pissarra blanca, que permet treballar la grafomotricitat, el dibuix col·lectiu, les formes geomètriques, els contes i l'expressió oral.

També es podrà fer servir el reproductor d'àudio per escoltar música, poemes, endevinalles sonores i narracions, així com per practicar l'expressió oral en altres llengües. Altres eines disponibles seran la calculadora, el rellotge, el temporitzador i la lupa o el microscopi digital, que permeten observar i explorar objectes, textures i plantes.

El document insisteix que la tecnologia no ha de substituir l'experiència educativa. Serà el docent qui decidirà quan convé utilitzar la pissarra, durant quant de temps i amb quina finalitat pedagògica.

Educació ja havia anunciat restriccions el 2025

El juny del 2025, el Departament d'Educació es va comprometre a restringir progressivament les pissarres digitals interactives i a eliminar l'ús de tauletes a educació infantil al llarg de la legislatura.

Aquell anunci s'emmarcava en un conjunt de mesures per limitar l'ús de dispositius digitals als centres educatius. Entre aquestes hi havia la prohibició dels telèfons mòbils a les escoles i instituts i la retirada dels ordinadors individuals a cinquè de primària, tot mantenint-ne la dotació a sisè i a l'ESO.

La nova actualització del pla manté les pissarres digitals a infantil, però en restringeix les possibilitats d'ús.

Aixeca el cap reclama reduir les pantalles als centres

La decisió coincideix amb la petició de la plataforma Aixeca el cap, que aquest dimarts ha comparegut davant la Comissió d'Educació del Parlament per reclamar que s'accelerin les mesures destinades a reduir l'ús de pantalles als centres educatius.

L'entitat considera que "no n'hi ha prou amb prohibir els telèfons mòbils als instituts" i demana una revisió "immediata" de tots els dispositius digitals que el Departament d'Educació posa a disposició de l'alumnat.

Sobre l'autor
marta gutierrez
Marta Gutiérrez
Veure biografia
El més llegit