Canvi radical en la situació de sequera a Catalunya

Avatar photo
El Govern aixeca l’emergència per sequera a les 3 unitats que quedaven a causa de les pluges de les últimes setmanes
El riu Tordera a Blanes

Les últimes pluges han permès al Govern prendre la decisió d’aixecar l’emergència per sequera a l’embassament Darnius-Boadella, a Riudecanyes i a l’Aqüífer Fluvià-Muga. De fet, només aquest últim queda en situació d’excepcionalitat del total de 18 unitats. Darnius-Boadella passa a alerta i Riudecanyes a prealerta.

L’executiu ha validat fins a 10 modificacions d’estat aquest dimarts, un canvi radical en la situació de sequera que patia Catalunya. El sistema Ter-Llobregat es manté en alerta, però ja hi ha fins a 8 àmbits en situació de normalitat: Anoia-Gaià, Aqüífer Carme Capellades, Aqüífer Plioquaternari Tarragona, Capçalera del Llobregat, Capçalera del Ter, Estany de Banyoles, Mig Llobregat i Prades-Llaberia.

Queden en prealerta el Consorci Aigües Tarragona i Riudecanyes. La resta d’unitats continua en alerta: les pertanyents al sistema Ter-Llobregat, l’Aqüífer Baix Ter, Embassament Darnius-Boadella, Empordà i Serralada Transversal.

Aquesta és la proposta que el Govern ha traslladat al Comitè Permanent de Sequera de l’Agència Catalana de l’Aigua, on s’ha analitzat la situació després de les últimes pluges. Les modificacions es faran efectives quan es publiqui al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) la resolució del director de l’Agència, prevista per a la setmana vinent.

Tot i l’increment de reserves, el Govern no dona per superada la sequera i continua amb les actuacions previstes per no dependre de la pluja.

 

Situació a les diferents unitats

L’Embassament de Darnius-Boadella surt d’emergència perquè se situa amb un volum de 22,4 hm³, el doble que a principis del mes de febrer. Pel que fa a l’embassament de Riudecanyes, està per damunt del 35% de la seva capacitat, amb 1,8 hm³, i assoleix nivells de prealerta.

En relació amb l’Aqüífer del Fluvià-Muga, passarà de l’emergència a l’excepcionalitat perquè n’han millorat els nivells. Actualment, està a 15,5 metres per sobre del nivell del mar, 1,3 metres més que a principis del gener de 2025.

Tot i aquesta millora, continuen les actuacions per disposar de més aigua a l’Alt Empordà. L’obra d’emergència per aportar cabals d’aigua al riu la Muga a l’altura de Pont de Molins, amb una inversió de 6 milions d’euros, ja està executada.

També en aquest mateix àmbit, l’Agència Catalana de l’Aigua ha posat a licitació la redacció del projecte per construir una Estació de Regeneració d’Aigua a Figueres, amb l’objectiu que en l’horitzó del 2027 es disposi de més recurs per al reg agrícola i l’aportació de cabals ambientals. En el cas de les mesures a l’Aqüífer del Fluvià Muga, les obres per construir cinc nous pous segueixen el ritme previst.

La millora de la situació de sequera també s’ha notat en els nivells de l’Aqüífer de Carme-Capellades, que tornarà a l’escenari de normalitat (amb 326,5 metres per sobre del nivell del mar).

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Amnsitia demana prohibir les pistoles elèctriques en manifestacions a Barcelona

Notícia següent
poliesportiu amposta

El Pavelló 1 d’Esports d’Amposta torna a la normalitat després de l’arranjament del parquet

Notícies relacionades