Bargalló afirma que les escoles obriran amb “convicció”

Pla mitjà del conseller d'Educació, Josep Bargalló. ACN.

El conseller d’Educació de la Generalitat ha defensat aquest dijous la funció comunitària de l’escola, i ha assegurat que el 14 de setembre obriran els centres “amb tota la seguretat i convicció de fer el que s’ha de fer: defensar els drets dels alumnes”.

En la clausura de l’acte d’inici de curs, que ha comptat amb una conferència del pedagog Francesco Tonucci, Bargalló ha subratllat que l’obertura de les escoles té la voluntat de garantir el dret a l’educació i la socialització dels alumnes, com també el paper comunitari que tenen els centres.

Ha afirmat que, a més de crisi sanitària, també es produeix una crisi comunitària en la qual l’escola pot tenir una funció com el referent comunitari que ha de ser, “motor dels canvis i llavor de l’esperança”.

Ha admès que hi ha temor en les famílies i docents i ha subratllat que el risc 0 no existeix, però ha afirmat que s’ha de transmetre que el risc a l’escola “és inferior a altres activitats que s’han fet durant l’estiu” perquè l’entorn és més segur.

Bargalló ha assenyalat que hi haurà problemes, però que l’escola serà capaç de trobar-hi solucions, i ha admès que la manera com s’ha organitzat el curs pot ser que canviï, “pot ser més lliure i menys restrictiva”, tot i que tingui moments més restrictius.

El pedagog Francesco Tonucci ha apostat per engegar pactes educatius “més amplis i compartits” en els quals les responsabilitats es comparteixin entre les administracions, les escoles, les famílies i els alumnes.

S’ha decantat per crear “zones de respecte” al voltant de les escoles, que tallin el trànsit dels carrers adjacents, i ha demanat que els nens siguin protagonistes i no pas destinataris de les decisions.

Tonucci ha assenyalat que l’escola ha de ser un instrument que garanteixi la igualtat, en el qual a cada alumne se l’ajudi “a trobar la seva joguina” per desenvolupar les seves aptituds.

Respecte als efectes del confinament, ha demanat que s’ajudi els alumnes adonar-se “de què van aprendre durant la quarantena”, les experiències que van tenir i com n’és d’important no oblidar-ho.