Arrenca el macrotall de 16 mesos a l'R3 de Rodalies: tot el que has de saber

El pla alternatiu preveu 58 busos i 43.500 places diàries per enllaçar Barcelona amb la Garriga, Centelles i Vic

07 d'octubre de 2025 a les 08:17h

Avui dimarts arrenca un dels talls ferroviaris més importants i llargs a Catalunya en els últims anys. La línia R3 quedarà interrompuda entre Parets del Vallès i la Garriga per les obres de desdoblament del tram i la remodelació de l’estació de Montcada Bifurcació. Aquesta primera fase s’allargarà fins al maig del 2026 i afecta directament 21.000 passatgers diaris.

Renfe, la Generalitat i els ajuntaments afectats han dissenyat un pla alternatiu de transport amb 58 busos i 43.500 places diàries, totes adaptades per a persones amb mobilitat reduïda. El servei inclou autobusos directes a Barcelona des de Vic, Centelles i la Garriga, i també busos amb parades des de Granollers-Canovelles, la Garriga o Centelles fins a Fabra i Puig. Les freqüències oscil·len entre els 15 i els 60 minuts segons l’origen.

Connexions i freqüències

El bus directe Vic–Barcelona tindrà servei de 6 h a 22 h amb una freqüència de 15 minuts. Des de Centelles sortirà un bus cada 30 minuts i des de la Garriga, cada 60 minuts. Els serveis amb parades entre municipis tindran freqüències d’entre 20 i 30 minuts fins a gairebé les 23 h, tot i que poden variar segons l’arribada dels trens.

En canvi, Figaró i Sant Martí de Centelles queden sense bus directe, a diferència del que es va fer en el tall anterior a finals del 2023 i principis del 2024. Els usuaris d’aquestes estacions hauran d’anar amb tren fins a Centelles o la Garriga per agafar els autobusos.

A Barcelona, l’estació de Fabra i Puig actuarà com a intercanviador clau amb accés a Rodalies (R4) i al metro (L1). Els usuaris que arribin a la ciutat per l’avinguda Meridiana baixaran en una parada habilitada i podran accedir a peu als enllaços habituals. Els autobusos de sortida cap al nord operaran des de les dàrsenes reservades a l’estació d’autobusos.

Un tall sense precedents

Les obres obliguen a suspendre la circulació de trens entre Montcada Bifurcació i la Garriga, un tram de 17 quilòmetres. A més, els trens de l’R3 no circularan tampoc entre l’Hospitalet de Llobregat i Montcada Bifurcació, ja que aquest tram l’assumirà l’R4, que comparteix les mateixes parades.

Aquest dilluns, la línia R3 ja ha patit una interrupció entre l’Hospitalet i Ripoll per una baixada de tensió i, posteriorment, per la caiguda d’un arbre. El servei no s’ha restablert totalment fins més tard del previst i ha generat retards de mitja hora. La plataforma Perquè no ens fotin el tren ha denunciat que “la setmana ha començat amb un caos enorme” i ha lamentat la manca d’informació de Renfe: “com malauradament sol passar”.

Crítiques d’usuaris i plataformes

Les plataformes d’usuaris fa dies que mostren la seva preocupació i consideren que el pla alternatiu és “insuficient”. Temen que faltin autobusos als punts amb més afluència i que això impedeixi arribar a temps a la feina o a cites mèdiques. Posen com a exemple la Garriga, on s’ha passat de tenir trens cada 30 minuts a busos cada hora.

Recorden que “no és un tall curt, sinó que seran 16 mesos, un tall massa llarg” i critiquen la manca de previsió: “Creiem que s’hauria d’haver fet d’una altra manera i amb millor planificació”, asseguren, recordant que és una línia amb moltes incidències històriques. “El tren no és un capritx”, afegeixen, i reclamen transparència i dades reals, criticant que el Govern només valori el servei un cop passades tres setmanes.

Accions informatives i mesures logístiques

Renfe assegura haver fet “un esforç important en la comunicació del nou servei alternatiu”. S’han penjat cartells, distribuït díptics informatius a trens i estacions i s’ha habilitat una pàgina web amb horaris i imatges detallades. També s’han instal·lat marquesines a punts estratègics com Centelles pensant en les condicions meteorològiques adverses durant els 16 mesos de tall.

Reclamacions dels ajuntaments 

Ajuntaments com els de Vic, Manlleu, Centelles o Ripoll celebren l’inici de les millores, però reclamen celeritat i més inversió. Recorden que aquest tall només afecta una part del traçat i que queden molts trams pendents de desdoblar, sense data d’inici d’obres. Exigeixen a l’Estat i a la Generalitat que posin els recursos necessaris per agilitzar els treballs.

Una segona fase a partir del maig del 2026

Quan acabin els treballs de reordenació de vies a Montcada Bifurcació, s’iniciarà una segona fase del desdoblament, prevista entre el maig del 2026 i el gener del 2027. En aquest cas, el tall afectarà el tram entre Mollet-Santa Rosa i la Garriga.