Acaba la negociació per abordar la represa del servei de Rodalies

Els representants de les parts estan ara redactant un document amb els compromisos assolits a la trobada

22 de gener de 2026 a les 15:19h

La reunió celebrada aquest dijous a l’estació de Sants per abordar la represa del servei de Rodalies a Catalunya ja ha finalitzat, segons han confirmat fonts de Renfe i del Govern. La circulació de trens continua aturada després de l’accident mortal de dimarts al vespre a Gelida, mentre les parts implicades redacten un document final que podria servir de base per a un acord.

A la trobada hi han participat el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, i el comissionat pel Traspàs de Rodalies, Pere Macias, així com representants de Renfe, Adif i del sindicat majoritari de maquinistes, Semaf. Tot i això, el servei no s’ha restablert per la negativa dels maquinistes a circular sense garanties de seguretat per escrit.

Durant tot el matí, Renfe ha informat per megafonia a les estacions que no es prestava servei per “causes operatives”. Abans de la reunió, l’operadora havia assegurat que mantenia el diàleg obert, però sense concretar quan es podria recuperar la circulació. El portaveu de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, ha explicat que els maquinistes reclamen mesures de seguretat addicionals a les proposades per Adif després de les marxes exploratòries fetes a la xarxa.

De moment, la reunió s’ha fet només amb el sindicat majoritari, mentre altres organitzacions sindicals esperen ser convocades.

Expedient del Govern a Renfe

En paral·lel, el Govern ha anunciat l’obertura d’un expedient a Renfe per la decisió dels maquinistes de no circular aquest dijous, tot i que Adif assegura que “la seguretat està garantida”. L’executiu considera la situació “intolerable” i ha impulsat la reunió per exigir una solució immediata a l’aturada del servei.

Les demandes dels maquinistes

El Semaf ha anunciat una vaga del 9 a l’11 de febrer per reclamar totes les actuacions necessàries per garantir la seguretat a les vies. El sindicat insisteix que el servei no es reprendrà fins que les garanties quedin recollides en un document oficial. També reclamen un informe tècnic i una auditoria que detalli les deficiències de la infraestructura.

El malestar és compartit per altres sindicats. CCOO ha advertit que convocarà jornades de vaga o altres mesures de pressió si no s’adopten mesures reals i eficaces. UGT ha demanat una investigació exhaustiva de l’accident i depurar responsabilitats, mentre que CGT denuncia les incidències diàries que afecten els conductors.

Per la seva banda, el Sindicat Ferroviari ha alertat del deteriorament del servei i ha reclamat protocols per aturar la circulació en cas d’alerta vermella, un pla de manteniment amb recursos propis i un compromís ferm de renovació integral de la infraestructura, especialment a la línia d’alta velocitat entre Barcelona i Madrid.

Sobre l'autor
Adrià Torres foto
Adrià Torres
Veure biografia
El més llegit