El tràfic de mercaderies al Port de Barcelona ha sumat 23,75 milions de tones en els cinc primers mesos de l’any, xifra que suposa una caiguda del 17,2% respecte al tràfic comptabilitzat en les mateixes dates de 2019. La pandèmia de COVID-19 segueix, doncs, impactant de forma negativa en els intercanvis comercials que es realitzen a través del Port de Barcelona, en línia amb la tònica internacional i de les prediccions fetes per l’Organització Mundial del Comerç (OMC) per aquest any, que apunten a una caiguda del comerç internacional d’entre el 13% i el 32% respecte l’any anterior.
La crisi econòmica que estem vivint originada per la pandèmia té el seu reflex en els diferents tràfics que es mouen pel Port de Barcelona, amb el sector de l’automòbil protagonitzant els principals descensos degut, principalment, al tancament de les factories durant les setmanes més crítiques de l’estat d’alarma i a les dificultats que ja arrossegava prèviament aquesta indústria. Així, el tràfic de vehicles al Port de Barcelona entre els mesos de gener i maig ha estat de 187.569 unitats, un 45,8% menys que en el mateix període de 2019.
Amb referència al tràfic de contenidors, fins a finals de maig s’ha registrat una davallada del 20% amb 1.157.568 TEU moguts. La baixada del trànsit (-30,3%) és una de les principals causes d’aquest comportament. Els contenidors plens d’import-export registren una caiguda menor a la dels trànsits. En el cas de les importacions, els contenidors plens pateixen una davallada de l’11,9%, mentre que els contenidors plens d’exportació cauen un 2,2%.
Radiografia per països
Si fem l’anàlisi per països, en el cas de les exportacions Xina (59,6%), Índia (28,1%), Brasil (13,8%) i Turquia (10,1%) es mostren com els mercats més dinàmics en els primers cinc mesos de l’any. Per contra, els països amb els quals els intercanvis cauen en un percentatge més elevat són Algèria (-46,2%), Sudàfrica (-15,3%), Corea del Sud (-14,5%) i Mèxic (-12,1%).
Quant a les importacions, segueixen en positiu els intercanvis amb Estats Units (12,5%) i Indonèsia (8,3%). En canvi, les davallades més significatives es produeixen amb Turquia (-26%), Aràbia Saudita (-22,3%), Mèxic (-19,6%) i Japó (-19,3%).
En l’àmbit dels granels, els sòlids es mantenen en els mateixos registres de l’any anterior, amb un moviment de 1.676.385 tones (-0,3%). Els líquids, amb un total de 5.545.920 tones manipulades, pateixen un descens del 18,1%. La caiguda generalitzada dels hidrocarburs (-18,4%) n’és la principal causa.
En relació amb el tràfic de passatgers, les restriccions d’entrada als ports de l’Estat espanyol de creuers i de vaixells de passatge procedents d’Itàlia han impactat de manera important. Així, entre els mesos de gener i maig, els passatgers que han transitat pel Port de Barcelona han caigut un 71,8%. En el cas concret dels creuers, el descens acumulat fins al maig és del 78,3% (198.842 passatgers) i del 58,4% en el cas dels ferris (183.380 passatgers).