Dilluns, 20 de gener de 2025
És notícia

Raquel Sánchez destaca que el soterrament de les vies a L’Hospitalet és una prioritat

Avatar photo

La titular del Mitma ha presentat avui a la ciutat el projecte d’integració urbana de les vies ferroviàries, que tindrà una inversió de prop de 1.000 milions d’euros

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, i l’alcaldessa, Núria Marín, han presentat avui a L’Hospitalet el disseny per al soterrament de la infraestructura ferroviària al pas per la ciutat, amb una inversió estimada d’uns 1.000 milions d’euros (sense IVA), que es definiran després de l’estudi informatiu. A l’acte també han assistit el subdelegat del Govern a Barcelona, Carlos Prieto, i la presidenta d’Adif i Adif Alta Velocitat (AV), María Luisa Domínguez.

La ministra ha assenyalat que aquesta obra, que implica soterrar 5,1 quilòmetres de l’R2 i l’R4 i construir una estació intermodal a la Torrassa, és una prioritat absoluta per al Ministeri, perquè és una actuació estratègica per al futur de Rodalies, ja que suposarà una transformació ferroviària i urbana, que ajudarà a millorar la mobilitat i la qualitat de vida del veïnat.

L’alcaldessa Núria Marín ha recordat que el soterrament és una “reivindicació històrica compartida entre societat i Ajuntament en què forces polítiques, ciutadania i entitats hem anat de la mà”. “Un projecte” —ha continuat— “que permetrà relligar el territori, unir els nostres barris i alliberar 120.000 m2, que dedicarem a ús ciutadà i zones verdes. Perquè us en feu una idea, equival a uns 17 camps de futbol, posats un darrere l’altre. I en una ciutat compacta com la nostra i en la qual cada metre quadrat compta, això és cabdal”, ha explicat Marín.

Per a l’alcaldessa, el projecte “posarà la xarxa de Rodalies en el segle xxi i deixarà enrere els retards i les incidències que ocasiona al conjunt de la ciutadania. Tindrà un impacte decisiu en la millora de la mobilitat del sud de Barcelona”, ha afirmat.

Marín ha conclòs que el soterrament de les vies “és un element essencial per desenvolupar la tercera gran transformació en la qual està immersa L’Hospitalet, ja que reorganitzarà el territori i alliberarà 650.000 m2 d’espai públic”. 

Durant la presentació s’ha recordat que va ser l’any 2018 quan es va acordar amb l’Ajuntament la manera d’emprendre l’operació de manera unitària per als projectes de l’R2 i per a l’R4 i l’intercanviador. Des de llavors, i gràcies al treball d’Adif, amb el desenvolupament de la documentació necessària per a l’estudi informatiu, s’ha permès definir la solució presentada avui. De fet, des del 2020 s’ha estat treballant en paral·lel als projectes bàsics i constructius, de manera que ha permès anticipar dificultats i aportar solucions per garantir la viabilitat del projecte. Ara cal concloure i aprovar l’estudi informatiu, que s’ha de sotmetre a informació pública. Però, amb aquest projecte bàsic, les administracions ja es poden coordinar i avançar.

Una actuació inclosa al Pla “Transformem Rodalies” 

L’actuació constitueix una de les obres més ambicioses del Ministeri dins del Pla “Transformem Rodalies”, que renovarà l’explotació ferroviària i l’entorn urbà del municipi, promourà infraestructures sostenibles i potenciarà la multimodalitat amb altres mitjans de transport.

El projecte generarà més espai per a viatgers i ús ciutadà, cohesionarà barris, potenciarà un urbanisme d’acord amb les necessitats futures d’una ciutat amb un paper estratègic a la seva àrea d’influència i contribuirà a la descarbonització de la ciutat, reduint-ne la petjada de carboni.

L’actuació a L’Hospitalet adquireix una rellevància capital ja que garanteix la permeabilitat de la infraestructura ferroviària i la seva integració a la trama urbana, eliminant la barrera que representa l’actual traçat en superfície.

Entre d’altres, s’incrementarà la funcionalitat a l’accés a l’estació de L’Hospitalet mitjançant la construcció d’un pas ferroviari a diferent nivell, que agilitzarà els moviments d’entrada i sortida de l’estació, evitant les cruïlles de vies al mateix nivell, reduint així els temps d’espera per a les circulacions ferroviàries.

Per a la integració del ferrocarril a la ciutat, se soterraran 5,1 quilòmetres de vies de les línies Barcelona-Vilanova i la Geltrú-Sant Vicenç de Calders, i Barcelona-Vilafranca del Penedès-Sant Vicenç de Calders.

L’estació de la Torrassa, el gran intercanviador del sud de Barcelona 

Les noves infraestructures inclouran la construcció del gran intercanviador del sud de Barcelona –la nova estació de la Torrassa– que facilitarà la connexió entre les línies de Vilafranca i de Vilanova entre si i amb les línies 1, 9 i 10 de Metro. Aquesta actuació, essencial per a la configuració dels esquemes futurs d’explotació de la xarxa ferroviària de proximitat a l’entorn de Barcelona i la seva àrea metropolitana, potenciaran la intermodalitat i la racionalització de l’explotació ferroviària.

La nova estació quedarà integrada a la urbanització del futur tram soterrat i serà accessible, lluminosa i eficient energèticament. Disposarà de diversos nivells, que permetran la interconnexió entre els diferents modes de transport, oferint alternatives de mobilitat sostenible i segura.

Per la seva banda, l’estació de Bellvitge veurà modificada la seva estructura, ja que es preveu integrar-la també al nou parc lineal, mitjançant la construcció d’una estació subterrània amb dos nivells, accessible i amb grans lluernes, que proporcionaran llum natural a les instal·lacions i contribuiran a l’estalvi energètic.

La urbanització de l’espai alliberat pel cobriment del ferrocarril permetrà la creació d’un jardí lineal, que donarà continuïtat a la coberta de l’actual calaix d’entrada a Sants, millorant la permeabilitat transversal dels barris de Bellvitge, Gornal, el Centre, Sant Josep, les Planes, la Torrassa i Santa Eulàlia.

La integració del ferrocarril a L’Hospitalet requerirà la utilització de diferents mètodes d’excavació, el desenvolupament de múltiples infraestructures i la realització de solucions tècniques d’avantguarda, que s’estudien de forma exhaustiva i consensuada. 

Entre aquestes destaquen els trams soterrats sota les traces de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), la Línia d’Alta Velocitat i les línies 1 i 9 de Metro. S’hi afegeixen les obres de reposició de cinc col·lectors, dos dels quals estan situats al sector de la Torrassa i els altres a l’àrea de Bellvitge.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Oliver Klein i Ingrid Duch visiten la Fira de Ciències de l’escola Guillem Fortuny

Notícia següent

Dos sotsinspectors del GRAF viatgen a Xile per ajudar en l’extinció dels incendis

Notícies relacionades