A part de les obres de Violet, la mostra de Sitges també reuneix l’art d’Artistides Maillol, Paul Gauguin, Manolo Hugué, Esteve Terrús, Lluís Bausil, Marcel Giri o George-Daniel de Monfreid, entre d’altres. El centenar de peces exhibides provenen del Museé d’Art et d’Histoire de Narbona, el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), el Museu del Disseny de Barcelona, el Museu d’Art de Sabadell, el Museu d’Art Jaume Morera (Lleida), Museu Terrús d’Elna, el Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú i els mateixos Cau Ferrat i Museu de Maricel. També s’han rebut préstecs d’arxius, biblioteques, galeries d’art i col•leccions particulars.
Rellevància des de l’anonimat
Gustau Violet està considerat un dels escultors emergents més rellevants en el París dels primers anys del segle XX i, al mateix temps, un dels artistes més compromesos i significats amb la cultura catalana al Rosselló. La seva obra és a pinacoteques franceses i catalanes de renom, però també en espais públics, com el monument que va alçar a Perpinyà el 1924 en homenatge als caiguts a la Primera Guerra Mundial. Junt amb l’escultor Miquel Paredes, també va crear els monuments als morts de la Gran Guerra a Tuïr, Cotlliure, Sant Llorenç de Cerdans i Prada.
Violet, autor d’obres de pedra, marbre, coure i terra cuita, va ser un gran defensor de l’anonimat. Per aquest motiu, la majoria de les seves obres eren seriades, amb un nombre limitat d’exemplars. Les seves figures en terracota pentinada estaven inspirades en els treballs del camp i la vida pagesa i representaven els tipus populars del Rosselló, la Cerdanya i el Conflent.