Alumnes del Col·legi Públic d’Educació Especial Sant Jordi de Jesús participen en un projecte de rugby inclusiu amb estudiants de la URV

Aquesta iniciativa permet als nois i noies del Sant Jordi treballar valors com la solidaritat, l'esforç i el treball en equip i als futurs docents apropar-se a la diversitat a través d'un esport encara poc introduït als centres educatius

Una sessió d'entrenament dels alumnes de la URV als del Col·legi Públic d'Educació Especial Sant Jordi de Jesús. CEDIDA

Fruit d’un acord de col·laboració entre la la Diputació de Tarragona i la Universitat Rovira i Virgili (URV), els estudiants de tercer del Grau d’Educació Primària del campus de la URV a les Terres de l’Ebre preparen sessions d’entrenament per desenvolupar amb els alumnes del CPEE Sant Jordi de la Diputació a Jesús (Tortosa). En concret, les sessions les realitzen amb alumnes que cursen els programes de formació inicial (PFI’s) que s’imparteixen al Sant Jordi: auxiliar de cuina i auxiliar d’instal·lacions electròniques en edificis. Són un total de 26 alumnes d’entre 16 i 21 anys que requereixen algun tipus d’atenció a la diversitat.

El dinamitzador de psicomotricitat del Sant Jordi, Cristòbal Caballé, ha estat l’impulsor del projecte, després d’haver conegut l’experiència de la fundació escocesa Trust Rugby International. “És un projecte molt interessant perquè en els equips d’aquesta lliga pot jugar-hi tothom: homes, dones, de diferents edats,…i perquè sigui realment inclusiu es busca que els equips estiguin integrats per persones amb diferents capacitats”, explica Caballé, tot precisant que a Cullera (València), hi ha el partner oficial del Trust Rugby International i la idea del Col·legi Sant Jordi és poder participar al torneig del 2020.

“Per als estudiants de la URV és una experiència molt interessant perquè d’una banda els serveix per apropar-se a una diversitat que es poden trobar a les aules de primària, i per una altra s’apropen al rugby com a esport, el que també els donarà eines quan facin de mestres”, explica Miríam Segura, professora del Grau d’Educació Primària al Campus Terres de l’Ebre.

De moment, l’alumnat del Sant Jordi s’entrena un dia a la setmana. Els estudiants de la URV els fan d’entrenadors una vegada al mes i juguen amb ells un partit. Són els 44 estudiants que cursen l’assignatura d’Ensenyament i Aprenentatge de l’Educació Física II de tercer. “Sortir de l’aula i aplicar la teoria d’una manera pràctica és molt més enriquidor”, expliquen.

Dijous passat va tenir lloc un d’aquests entrenaments amb partit inclòs i els estudiants de la URV van crear dinàmiques per ensenyar-los a passar-se la pilota, mentre que des del Sant Jordi els van ensenyar a fer una sacada nova. El tercer temps, molt important en rugby, és també un punt de trobada en què els estudiants de la URV i l’alumnat del Sant Jordi es coneixen una mica més i trenquen estigmes. Una prova més dels valors inclusius del rugby.

El joc net, la passió per l’esport, la solidaritat, el treball en equip, la disciplina i el respecte a l’altre, són valors fonamentals en el món del rugby, un esport encara poc introduït als centres escolars, i que per les seves característiques pot convertir-se en un bon instrument d’inclusió social. A diferència d’altres esports, el rugby requereix de jugadors amb capacitats molt diverses (els més forts, els més ràpids, el més alts…), i totes les jugades requereixen de l’equip, unes característiques que el fan encara més inclusiu.