La DO Terra Alta encara una “complicada” campanya de verema i comercialització

Les temperatures de les pròximes setmanes seran clau per mantenir una qualitat òptima i una acidesa equilibrada del raïm

Verema raïm.
La DO Terra Alta es prepara per iniciar la campanya de verema en poques setmanes. Serà una de les més “complicades i diferents” que s’han viscut tant en la recollida de raïm com per a la producció i comercialització del vi. Després de collir en verd 320 hectàrees, caldrà quantificar les pèrdues de producció causades pel míldiu, que ha afectat en diferents graus un 35% de les parcel·les. La climatologia en aquesta recta final serà clau per mantenir l’òptima qualitat actual del raïm, que necessita calor però en cap cas temperatures extremes, que accelerarien la maduració. L’aturada de vendes per la covid també genera incertesa en quin serà el volum de vi que els cellers de la Terra Alta necessitaran per fer front a la demanda.
Els pronòstics i previsions sobre la campanya de verema a la Terra Alta són enguany complicats. La producció serà inferior: 320 hectàrees s’han collit en verd aquestes últimes setmanes i el míldiu, tot i que no ha fet els estralls patits en altres zones de producció, també ha afectat les vinyes de la comarca. Es calcula que entre el 30 i 35% de les parcel·les han patit el fong, tot i que en diferents graus d’afectació. N’hi ha que només tenen entre un 5 o un 10% del raïm cremat pel míldiu i altres que ni es colliran.
Com explica el secretari del Consell Regulador de la DO Terra Alta, Jordi Rius, la zona de producció té dos vents que li van a favor per aturar aquest fong. La garbinada però sobretot el cerç, seca la fulla del cep i minimitza l’impacte del míldiu però la comarca “no ha quedat al marge” i es comptabilitzen importants danys en certs emplaçaments, sobretot a les finques que es treballen amb agricultura ecològica. “Els únics productes que es poden utilitzar en la producció ecològica són de contacte i no penetrants ni sistèmics, que tenen un efecte de xoc més important”, ha recordat Rius.
En aquestes vinyes només es pot utilitzar coure, que té un efecte preventiu però no curatiu, i els danys han estat diversos. “El que cal fer valer és la feina dels viticultors que cada vegada són més professionals i que a la Terra Alta els vents aporten un equilibri fantàstic a la vinya, des que brota fins que es verema”, ha assenyalat el secretari de la DO.

Pel que fa a la qualitat, la situació actual és bona, “pinta bé” com ha destacat Rius, però encara no s’han fet controls d’acidesa i graduació i “poden passar moltes coses abans de començar a veremar”. En les dues o tres setmanes que queden i que són claus per als resultats finals, la vinya vol temperatures que no excedeixin els 30-35 graus.

“Si es manté una calor de prop de 40 graus, madura massa de pressa, la graduació alcohòlica puja i el raïm té més sucres però les acideses baixen en picat”, ha explicat Rius. “L’escenari ideal és que es mantingui l’equilibri entre maduresa, acidesa i graduació i és bastant arriscat avançar-nos en aquest sentit”, ha afegit.

Els viticultors celebren totes les ajudes que s’han posat en marxa per contrarestar els danys del míldiu o de l’impacte de la covid i és que la campanya de verema serà complicada també en la producció i comercialització. “Enguany és molt atípic perquè a causa de la covid-19 hi ha molta incertesa sobre el futur del sector i el Departament i les administracions han tret ajuts per pal·liar-ho”, com són la verema en verd però també els ajuts per a l’emmagatzematge i destil·lació.

I és que hi ha cellers amb un gran volum de vi, tant a doll com en ampolles, perquè el sector de la restauració, els bars i l’hostaleria han estat mesos tancats però ara les vendes “també estan sent molt limitades” i tiren de l’estoc que tenien. “No es té clar quin volum de vi necessitaran els cellers de la Terra Alta per fer front a les seves demandes. La incertesa és molt gran, fa molt temps que dura i no sabem quan més durarà”, ha lamentat el secretari del CR.

La tercera DO per als consumidors
La Denominació d’Origen Terra Alta ha mantingut la tercera posició en el rànquing de preferències del consumidor entre els vins de les denominacions d’origen catalanes, i és la DO catalana que més es ven fora de Catalunya, amb un percentatge de quota de mercat del 3,10%, molt per sobre de la resta de les DO catalanes.

Són dades del darrer estudi Nielsen del 2019, encarregat per l’INCAVI. La DO Terra Alta manté una quota del 5,5% en la venda de vi al mercat català, tant en alimentació com en hostaleria, i del 7,1% en canals d’alimentació. Dins del canal Horeca ha augmentat la quota fins al 3,2.

“Fa temps que treballem perquè la DO Terra Alta i la garnatxa blanca, la seva varietat més emblemàtica, entrin en l’imaginari col·lectiu del consumidor, que ens tinguin en compte a l’hora d’escollir un vi, una copa. Des de fa dos anys, treballem per donar valor afegit i que el consumidor, no només ens percebi, sinó que doni notorietat a la marca i es modifiqui la percepció que té cap a casa nostra”, ha assenyalat Rius.

“Les dades Nielsen ho reflecteixen. És molt il·lustratiu que la gent confiï, i ho faci cada vegada més, en els vins que es fan als cellers de la Terra Alta, i és gràcies a la professionalitat dels viticultors que donen uns vins tan espectaculars”, ha destacat.