OPINIÓ | La Festa Major, allò que ens fa ser poble

Article d'opinió d'Eduard Murgó i Ballespí, alcalde de Montoliu de Lleida

Eduard Murgó i Ballespí
Eduard Murgó i Ballespí
14 de maig de 2026 a les 12:05h

Vivim en un món que canvia molt de pressa. Sovint tenim la sensació que tot passa lluny de nosaltres, entre conflictes, pantalles i un ritme que no deixa espai per aturar-nos. Però hi ha llocs on encara podem mirar-nos als ulls, compartir temps i sentir que formem part d’alguna cosa col·lectiva. Els pobles són això.

Els conflictes globals que vivim avui demostren la poca importància que alguns donen a conceptes com la sobirania, la pertinença o el sentiment de comunitat. Però als pobles sabem perfectament què vol dir tot això. Sabem què representa sentir-se part d’un lloc, estimar-lo i defensar-lo. Perquè els pobles no només són espais on viure; són espais que construeixen identitat, arrels i manera de ser.

Ser de poble és molt més que viure en un municipi petit. És sentir orgull de pertinença, cuidar els espais comunitaris, mantenir les tradicions i entendre que la convivència és una part essencial de la nostra vida. És saber que darrere de cada activitat, de cada acte i de cada festa hi ha persones que hi dediquen temps, esforç i il·lusió perquè tot funcioni.

Les festes majors són, probablement, l’expressió més clara d’aquest esperit col·lectiu. Durant uns dies, el poble surt al carrer, es retroba i comparteix moments que acaben convertint-se en records. Les festes creen identitat, reforcen els vincles entre veïns i veïnes i generen aquella convivència que dona sentit als pobles.

A Montoliu volem que aquestes celebracions siguin cada vegada més participatives i obertes a tothom. Per això escoltem la gent, recollim opinions i impulsem iniciatives que ajudin a fer créixer la implicació de veïns, entitats i colles. La festa no la fa només un ajuntament; la fa tot un poble quan decideix implicar-s’hi i sentir-la seva.

Cal reconèixer especialment la feina dels caps de colla, de les entitats, del voluntariat i del personal municipal, que fan possible cada acte amb dedicació i compromís. Sense aquesta xarxa humana, les festes no serien el que són. La seva feina és un exemple de la força que tenim els pobles quan treballem en un objectiu comú.

Ara arriba el moment de penjar la senyera al balcó, omplir els carrers de vida i tornar a compartir espais, sentiments i moments per al record. Perquè celebrar també és reivindicar qui som. És recordar que, malgrat tot el que passa al món, els pobles continuem mantenint viva una manera de conviure basada en la proximitat, el respecte i la convivència.

Gaudim de la Festa Major. Compartim-la. I celebrem, una vegada més, l’orgull de ser poble.