Un dels passatgers evacuats del creuer amb hantavirus presenta símptomes durant el trasllat

Els cinc catalans evacuats continuen en quarantena a Madrid mentre ja s’han traslladat 76 passatgers del vaixell

10 de maig de 2026 a les 20:13h

Creix la preocupació al voltant del brot d’hantavirus detectat en un creuer davant les costes africanes després que un dels cinc passatgers francesos evacuats aquest diumenge hagi començat a presentar símptomes durant el vol cap a París. Així ho ha confirmat el primer ministre francès, Sébastien Lecornu, que ha anunciat mesures immediates d’aïllament i control sanitari.

Segons ha detallat Lecornu a través de les xarxes socials, els cinc ciutadans francesos evacuats del creuer han estat traslladats directament a un dispositiu d’“aïllament estricte fins a nou avís” després que un d’ells desenvolupés simptomatologia compatible amb la malaltia durant el trajecte aeri.

Les autoritats sanitàries franceses han iniciat proves mèdiques per determinar l’estat de salut dels afectats i confirmar si es tracta realment d’un cas positiu d’hantavirus. El govern francès també preveu aprovar aquesta mateixa nit un decret per activar totes les mesures d’aïllament necessàries per als contactes estrets.

 

Els cinc catalans continuen en quarantena a Madrid

Mentrestant, els 14 passatgers espanyols evacuats del creuer —entre els quals hi ha cinc catalans— continuen ingressats a l’hospital militar Gómez Ulla de Madrid, on compleixen la quarantena preventiva establerta pel Ministeri de Sanitat.

Els evacuats van arribar aquest diumenge després d’un operatiu especial que els va traslladar des del creuer fins a Tenerife Sud i posteriorment fins a la base aèria de Torrejón de Ardoz. Des d’allà van ser derivats al centre hospitalari militar, on se’ls practiquen controls mèdics i proves PCR.

Segons el Ministeri de Sanitat, tots els passatgers evacuats fins ara continuen asimptomàtics a Espanya.

 

Ja s’han evacuat més de la meitat dels passatgers

El Ministeri de Sanitat espanyol ha confirmat que ja s’han evacuat 76 dels 150 passatgers que viatjaven al creuer afectat pel brot.

El repartiment dels evacuats s’ha fet de forma escalonada entre diversos països:

  • 14 passatgers cap a Espanya
  • 5 cap a França
  • 4 cap al Canadà
  • 26 cap als Països Baixos
  • 22 cap al Regne Unit
  • 2 cap a Irlanda
  • 3 cap a Turquia

Les pròximes evacuacions previstes són les destinades als Estats Units, Austràlia i nous trasllats als Països Baixos.

 

Control sanitari i màxima vigilància

Tot el dispositiu s’està desenvolupant sota estrictes protocols epidemiològics i de seguretat. Els passatgers són traslladats en grups reduïts, amb equips de protecció i vehicles especials, mentre les autoritats intenten evitar qualsevol possible propagació del virus.

L’hantavirus és una malaltia poc freqüent que es transmet principalment pel contacte amb excrements, orina o saliva de rosegadors infectats. Tot i la inquietud generada pel brot, organismes internacionals i responsables sanitaris insisteixen que el risc de transmissió entre persones és molt baix i descarten, ara per ara, un escenari similar al de la pandèmia de la covid-19.