La tecnologia i la intel·ligència artificial ha incorporat aspectes essencials per la sanitat, però un dels últims episodis ha indignat a la població d’un municipi de Lleida. Una dona de 74 anys va acudir el passat 30 de gener al departament d’Urgències del CAP de Pont de Suert perquè li feia mal l’orella.
El problema va arribar quan les administratives del Centre d’Atenció Primària van denegar la seva consulta a causa d’un algoritme de l’ordinador. El programa informàtic basat en intel·ligència artificial va determinar que el seu cas no requeria una atenció urgent, la qual cosa va obligar la dona a abandonar el centre sanitari.
La pacient va haver-hi de tornar l’endemà per ser atesa pel seu metge de capçalera
Tal com ha informat Telecinco, Mónica Ricou, filla de l’afectada i professora d’Estudis de Dret i Ciències Polítiques de la UOC va denunciar els fets. “No pots enviar a casa a una persona vulnerable amb dolor. No saps mai el que pot tenir, només ho pot dir un facultatiu mèdic”, va criticar la filla de la víctima.
A més, Mónica Ricou va assegurar que des del CAP van “restringir el dret a la salut” de la seva mare, qui pateix “asma, artrosis i migranya”. Tot i això, el dia següents dels fets va ser atesa pel seu metge de capçalera, qui li va detectar otitis, una infecció que el programa de l’Institut Català de la Salut no ho considera com “urgent”.
Tot i que els directius d’Atenció Primària de les comarques del Pirineu van assegurar que l’actuació va ser correcta, la filla de l’afectada va considerar que “unes administratives no et poden dir que tornis a casa”. Finalment, la pacient es va recuperar de l’otitis, però van demanar a les autoritats una millor interpretació de l’algoritme per evitar problemes fatals per un mal diagnòstic.