Rafael Fabregat: “És un orgull arribar als 30 anys sent una orquestra pedagògica de referència”

Director de l'Orquestra Händel del Conservatori de Música de Vila-seca

temps lectura-Temps de lectura: 4 minuts
Rafael Fabregat, director de l'Orquestra Händel de Vila-seca

Què és l’orquestra Händel i quanta gent la forma?

Es tracta d’un projecte pedagògic que s’inicia quan el Conservatori feia pocs anys que estava en funcionament i enguany arriba als 30 anys de la seva creació. És una agrupació d’alumnes que engloba bàsicament els alumnes de corda dels últims cursos del Conservatori, concretament de 4t a 6è de grau professional, que en edat es tradueix entre els 15 i els 19 anys aproximadament.

És una orquestra pedagògica, però sempre mirem que tingui una projecció artística i que facin concerts durant l’any. Per exemple, hi ha un concert fix al cicle de concerts de l’Auditori Josep Carreras i això estimula molt els alumnes perquè saben que tenen determinats moments per sortir a escena. Cada any acostumem a tenir un programa diferent i hem fet col·laboracions amb altres agrupacions o cors. Molts dels alumnes que han passat per aquí en aquests 30 anys ara són ja professionals i suposo que el seu pas per la Händel els hi ha servit d’experiència inicial del que és el treball d’orquestra. Aquesta és la idea.

Acabeu de celebrar el vostre 30è aniversari. Què significa arribar a aquesta fita?

És tot un èxit en si mateix. És mantenir un projecte viu durant molts anys sense que hagi caigut el nivell, sinó que s’ha mantingut i, de vegades, ha anat més amunt. És l’orgull de saber que hi ha hagut una feina constant malgrat la crisi i tots els contratemps que hagin pogut anar sortint i que el projecte s’ha mantingut i convertit en una orquestra pedagògica de referència a les nostres terres.

Es tracta d’un punt d’arribada dels alumnes de la casa. Aquí hi ha tres orquestres pedagògiques: la Lully, que és la dels més petits, la Corelli, que és la dels primers cursos de grau professional, i la Händel. Aleshores hi ha tot un procés de promoció dels alumnes fins a arribar a la Händel que és molt interessant i que és fruit de l’equip de professors del departament de corda. Per tant, significa molta satisfacció i moltes ganes de continuar.

Aquest mes heu fet un intercanvi amb una orquestra alemanya. Com ha estat l’experiència?

Molt maca. Hem fet l’intercanvi amb una escola de música a Tuttlingen, al sud d’Alemanya. Ja havíem tingut un intercanvi amb ells fa uns 15 anys i hem volgut repetir-ho. Ha estat retrobar alguns companys d’aquella època, tot i que els alumnes evidentment eren diferents. La nostra gent ha defensat la bandera del nostre conservatori molt bé i tant uns com altres han fet un contacte molt interessant a nivell humà, personal i musical.

Que heu estat fent a Alemanya?

Els alumnes han estat allotjats amb les famílies dels alumnes d’allà, hem treballat obres conjuntament amb l’orquestra d’allà, hem fet un parell de concerts i, a banda d’això, una mica de turisme evidentment. Ara la idea és que ells vinguin el febrer del 2020 i que es repeteixi l’experiència a la inversa.

Són bastant habituals aquests tipus d’intercanvis?

Uns anys enrere era bastant habitual i gairebé cada any es feia algun intercanvi. Després, per les circumstàncies generals, això es va aturar una mica i ara feia bastant de temps que l’orquestra no sortia del país. Sí que s’han fet intercanvis amb orquestres de Girona, Vic o Manresa, però intercanvis amb centres de música de fora de Catalunya feia bastant de temps que no se’n feien. Esperem que això sigui l’inici d’una nova època on si es pot fer cada curs una activitat d’aquest estil, seria fantàstic. Perquè penso que és possible en l’àmbit material i no només parlo de l’Orquestra Händel, sinó que aquí hi ha moltes agrupacions corals i orquestrals que també estarien interessats a fer activitats així.

Els alumnes de la Händel decideixen seguir estudiant música i dedicar-s’hi professionalment?

Un percentatge molt alt, encara que no sabria dir exactament quin. Segons les converses que he tingut amb les persones que estan més a prop de les dades, el Conservatori de Vila-seca té un percentatge dels més alts de Catalunya pel que fa a alumnes que finalitzen el grau professional i accedeixen als estudis superiors. Això vol dir que possiblement acabaran sent professionals. Pel que fa a corda, per exemple, cada any surten 4 o 5 alumnes, que és un percentatge bastant alt per un centre com aquest. Amb altres especialitats passa el mateix.

Que significa per a tu com a professor i director de l’Orquestra veure que han pogut triomfar?

És absolutament un orgull i una gran satisfacció no només per mi sinó per tots els professors corresponents. Jo sóc una peça de l’entramat, però aquí hi ha tot un equip de professionals que fa molts anys que treballen amb aquests alumnes. Jo també sóc professor de violí, però el resultat és fruit d’un treball d’equip. En aquesta casa tenim molt bons professors i del resultat final podem estar contents, encara que sempre es pot millorar.

Quins projectes futurs té l’Orquestra Händel?

Aquesta primavera serà bastant intensa. Aquesta mateixa setmana se celebra el Premi BBVA de Música al Talent Individual i la part musical de la inauguració anirà a càrrec de l’Orquestra Händel aquest dijous 4 d’abril a les 20.30 hores a l’Auditori Josep Carreras. Després tenim un altre concert al Círcol del Teatre Fortuny de Reus el dia 25 de maig.

Per acabar, els concerts més significatius, que són els commemoratius del 30è aniversari, seran l’1 de juny a l’Hospitalet de l’Infant i el 2 de juny a l’Auditori Josep Carreras. Aquests dos últims concerts estaran fets en col·laboració amb el quartet Gerhard, del qual tres dels integrants van ser alumnes d’aquesta casa i membres de l’Orquestra Händel. És un jove quartet molt cotitzat a escala europea i farem un concert conjunt. Penso que serà molt bonic, com una retrobada entre antics alumnes i els actuals per celebrar-ho, així que millor impossible.