Dimecres, 17 de juliol de 2024
És notícia

Pere Segura: “El tramvia serà un transport d’alt estànding”

Avatar photo
Entrevista amb l’alcalde de Vila-seca, Pere Segura

Pere Segura compleix el seu primer any amb majoria absoluta a l’Ajuntament de Vila-seca. A l’espera de com es reconfigurarà el poder a la Generalitat, parlem del Hard Rock, el tramvia, la renovació del POUM i els passos que ha de donar la futura Àrea Metropolitana de Tarragona.

 

El seu partit ha aconseguit tenir la presidència del Parlament. Com veu el futur del govern català? Anem a una repetició electoral?
És desitjable que no hi hagi una repetició electoral. Estem en una democràcia parlamentària, que fomenta una diversitat ideològica. Però aquesta mai pot crear dinàmiques de bloqueig i que sigui ingovernable.

 

Com pot afectar la paràlisi catalana als vila-secans?
No només als vila-secans, sinó també als catalans. Hi ha qüestions que són de país, com els serveis bàsics i essencials. Atenció primària, salut, educació, mobilitat… Els qui tenim la responsabilitat de govern sabem que els pressupostos són una eina indispensable per fer les polítiques necessàries.

 

PSC i Junts comparteixen qüestions com l’aposta pel Hard Rock. Creu que s’hauria de pactar d’acord amb aquests punts en comú?
Tinc la meva opinió, però no seria prudent dir-la. En un moment en què es donen lloc les negociacions, no soc gaire partidari que hi hagi satèl·lits que generin interferències sobre aquesta qüestió. Les persones que comanden el procés de negociació s’han de sentir lliures per arribar a acords i establir les seves estratègies. Ara bé, la província ha mostrat un mosaic polític bastant contundent i no es pot governar d’esquena a aquesta realitat.

 

Sempre estem a punt de conèixer avenços sobre el Hard Rock, però al final tot queda igual. Hi haurà alguna novetat amb el govern en funcions?
No n’hi haurà cap. És un projecte amb què el govern actual sempre s’ha sentit un pèl incòmode, tot i que el seu impuls es produeix en un executiu on estava ERC. L’ha contemporitzat moltíssim, independentment de les qüestions a resoldre. Hi ha hagut un component polític que ha fet que el projecte no vagi en una tramitació normal. Per tant, seria il·lús pensar que amb un govern en funcions es pot aprovar el Pla Director Urbanístic (PDU).

 

 

Un altre tema que depèn de la Generalitat és el tramvia, que està en dubte pel debat sobre les catenàries entre d’altres. Aquests xocs institucionals el posen en perill?
Trobo absurd el plantejament. Totes les reivindicacions són legítimes i les millores són beneficioses, però hi ha determinades línies on un ha de saber distingir. Posar en risc un projecte com el tramvia en contra de la teva mateixa ciutadania crec que és desproporcionat. Té molt de risc perquè ho hauràs de poder explicar. La mobilitat cada vegada és més difícil i tot passa per una potenciació del transport públic. El tramvia és un transport d’alt estànding, còmode i amb una velocitat comercial vàlida. Hem d’arribar a una entesa.

 

Quins serrells queden per tancar a Vila-seca?
En el cas de Vila-seca, hi ha moltes coses. No és només la catenària, també és la semaforització, com arriben els enllaços, com es generen les compensacions ambientals o la seva integració urbana. Estem en un diàleg constructiu i ens estem posant d’acord.

 

Una de les reivindicacions era la parada a la Plana. La Generalitat és receptiva?
La Plana ha de tenir una parada. De moment, no ens han dit que no, però per a nosaltres és vital. Independentment que l’Estació Vila-seca-Aeroport estigui a 500 metres de la Plana. Les parades de tramvia molts cops estan a aquesta distància.

 

“La Plana ha de tenir una parada de tramvia, per a nosaltres és vital”

 

Van fer una sèrie d’al·legacions sobre l’Estació Intermodal Vila-seca-Aeroport. Com es troben?
Vam donar les nostres aportacions i ens van dir que els semblaven molt raonables, però encara no ho hem vist traslladat a un paper. Ens tocarà estar-hi a sobre perquè la manera de treballar del Ministeri a vegades és a batzegades. Hi ha una manera poc fluida de diàleg constructiu. En canvi, amb la Generalitat hem parlat de manera constant pel tramvia.

 

A la presentació del PAM va comentar que la intenció era poder fer el POUM aquest mandat, si no hi havia cap complicació tècnica o jurídica. Encara creu que és possible?
No fer-lo bé implica que pots tenir contenciosos i perdre’ls. Tarragona, després de quatre anys amb el POUM suspès, encara està renovant les normes subsidiàries. D’altra banda, Valls ho va fer en vuit anys. Per molt que vulguem ser ràpids i diligents, tampoc ens podem posar la soga al coll. La nostra idea és tenir-lo en quatre anys, però hi ha qüestions que no controlem. Per exemple, la licitació es va haver de parar perquè un grup de pressió va posar un contenciós administratiu. S’ha corregit i s’ha posat. Ara està en licitació i esperem que de cara a finals d’any tinguem un adjudicatari.

Hi ha d’haver un bon procés de participació i de negociació. No és només una millora, sinó la definició de la ciutat del futur.

 

Tenint en compte el consens que hi ha entre oposició i govern, és optimista per aquesta negociació?
Si hi ha voluntat constructiva, comptem amb tots els grups polítics. El POUM no és un document de govern, sinó un document de ciutat. Volem treballar-ho conjuntament.

 

El PAM incloïa projectes ambiciosos com la transformació del barri del Colomí. En quin estat es troba?
Hi ha projectes que depenen 100% de nosaltres, mentre que n’hi ha d’altres que depenen també de més institucions. La transformació del barri del Colomí és un projecte ambiciós que és pràcticament un pla de reforma interior. Afecta l’estació d’Adif, la línia de tramvia i nosaltres com a Ajuntament. Estem a l’espera de la concreció d’un conveni entre els tres per acabar de definir quin projecte fem i qui paga cada cosa. Un cop el tinguem, es poden fer projectes constructius i podem fer intervencions sobre aquest àmbit.

 

 

També quedaven recollits l’impuls d’equipaments com l’Estadi Municipal o el pavelló lleuger.
Aquest any, acabarem el projecte integral de la transformació de l’Estadi Municipal i haurem acabat la primera fase de la remodelació, amb les demolicions i la construcció dels circuits ciclables al Parc de la Torre d’en Dolça. Al mateix temps, s’acabarà el projecte del pavelló lleuger i s’està fent un projecte de millora de les piscines. Tot avança i segueix els seus tempos. Les coses no es fan d’un dia per l’altre, requereixen tramitacions importants.

 

Les obres del frontal marítim començaran el setembre per no interferir en la temporada turística. Aquesta actuació durarà aproximadament un any, tindrà afectacions durant l’estiu de 2025?
El nivell d’afectació és diferent. No és el mateix l’inici d’obres, que són les demolicions i retirades. Aquestes generen espais de risc per al vianant i els banyistes. En canvi, més endavant tens ja una fase d’urbanització avançada i pots compaginar el doble ús.

 

“La transformació del barri del Colomí és un projecte ambiciós que afecta també l’estació d’Adif i el tramvia”

 

Vila-seca forma part del grup impulsor de l’Àrea Metropolitana. Els passos que s’estan fent són els correctes?
La iniciativa és correcta, els passos són discutibles.

 

Quins són més discutibles?
La pregunta és si el que estem fent va ben encaminat a l’objectiu que volem aconseguir i si aquests objectius són prou clars.

 

No tenen clar cap on van?
S’estan generant unes taules de debat, que estan molt bé, però hi ha projectes concrets que requereixen mitjans clars i persones treballant ad hoc per això. Si s’hi ha de donar entitat metropolitana, hi ha d’haver una institució que ho governi. Pensar que la Diputació és l’element que ha de coordinar-ho pot servir en una primera etapa de generació de debat, però perquè les coses funcionin necessites gent que les piloti i que es facin realitat.

 

Com per exemple?
La mobilitat. El 2028 finalitza el contracte de les concessions de busos interurbans i necessitem persones que treballin exclusivament per aquesta qüestió. Si volem un transport metropolità, una proposta passa per la fusió de les dues principals empreses de transports (Reus i Tarragona). Ha d’haver-hi estructures que comandin aquestes qüestions perquè són complexes. Els polítics han de marcar el camí, però darrere ha d’haver-hi gent que li posi hores i que ho analitzi. Les inversions han d’estar planificades financerament i tècnicament.

 

“L’àrea metropolitana ha de treballar la governança i fixar un o dos temes prioritaris”

 

O sigui, ha d’haver-hi estructures que prenguin decisions.
Si tots entenem que ha d’haver-hi una àrea metropolitana, la primera qüestió que s’ha de treballar és la governança. A partir d’aquí, fixar un o dos temes que siguin prioritaris. Si la mobilitat n’és un, s’ha de muscular.

 

Una cosa concreta que van anunciar alguns membres del grup impulsor va ser l’aplicació metropolitana de seguretat. Per què no hi era Vila-seca a la foto?
És un projecte que aterra inspirant-se en Cornellà i amb una contractació que no veiem clara. És un bolet. D’entrada, tenim dubtes de com s’ha de fer aquesta concertació i contractació. A més, ho vam passar als nostres serveis tècnics de la policia i de polítiques digitals. Ens van dir que ja ho estàvem fent nosaltres i que la nostra opció ens encaixava perfectament. Tenim la llibertat de dir que no és el nostre projecte.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

six + 11 =

Notícia anterior

Detenen a Barcelona una dona per robar amb violència en domicilis de persones d’edat avançada

Notícia següent

Els taxistes de Barcelona convoquen una vaga el pròxim dimarts

Notícies relacionades