La V edició del Rail Day a Tarragona reclama potenciar les autopistes ferroviàries

Avatar photo
Sota el lema ‘Rail Ferroutage Unveiled. Trucks on tracks’ la jornada ha acollit més d’una desena de ponents experts en serveis ferroviaris

Aquest 18 d’abril, el Tinglado 1 del Moll de Costa ha estat escenari de la 5a edició del Rail  Day que ha reunit més de 200 assistents seguint les presentacions de més d’una desena  d’experts del sector ferroviari. El Port de Tarragona ha batejat l’edició de 2024 ‘‘Rail  Ferroutage Unveiled. Trucks on tracks’”.

La trobada, inaugurada pel president Saül Garreta,  s’ha estructurat en tres blocs temàtics. El primer, “Context ferroviari” el segon  “Infraestructura ferroviària” i el tercer “Visió dels usuaris”. Port Tarragona ha explicat l’ús del  ferrocarril és un eix vertebrador en el desenvolupament de negoci del Port, des del punt de  vista del creixement de tràfics, de l’eficiència i de la sostenibilitat econòmica, mediambiental  i social. 

El president del Port Tarragona, Saül Garreta, ha estat l’encarregat de donar la benvinguda  a les persones assistents i, ha agraït la participació de les persones expertes al V Rail Day.  Garreta ha volgut destacar el paper descarbonitzador del transport del ferrocarril en tota la  cadena logística. 

El primer ponent ha estat Iván Santos, representant a la CNMC. Santos ha començat la  jornada d’avui amb una excel·lent presentació sobre la situació del mercat ferroviari, on ha  explicat la baixa quota modal ferroviària al país i diferents oportunitats que per millorar-la  més enllà d’aspectes infraestructurals com és la millora en equips ferroviaris, reducció de  costos o augments de capacitat. 

A continuació, Raffaele Zurio, representant de la Med Rail Freight Corridor disseccionava al  detall el projecte del Corredor Mediterrani, amb una actualització de l’estat de les  connexions frontereres. 

Avenços en infraestructures, avenços per al Port de Tarragona 

A continuació ha començat el segon bloc sobre infraestructures ferroviàries on han arribat  bones notícies per al Port de Tarragona. Antonio Aguilar, d’ADIF, ha explicat avanços  importants en el desenvolupament de la infraestructura per adaptar-la a tràfics d’autopista  ferroviària. 

Bones notícies per als projectes relacionats amb Port Tarragona, amb avenços significatius  a les connexions des de Tarragona cap a França, Saragossa i també en el tram cap a  Madrid passant per Guadalajara. 

La segona ponència abans de la primera taula rodona de la jornada ha anat a càrrec d’Efraín  Larrea, representant de MCRIT, que ha explicat dos projectes de gran interès per a Port  Tarragona. El primer, un projecte de nova terminal a Lleida amb un potencial molt important  per augmentar les connexions ferroviàries amb els molls tarragonins. 

El segon, un estudi encarregat per Ferrmed on es detecten fins a 7 colls d’ampolla al  Corredor Med al nostre territori i diferents accions a escala d’infraestructura que permetin  arribar a l’objectiu d’un 10% de quota modal per al 2030. 

Intermodalitat i el ferrocarril en empreses de gran consum 

Després de la primera taula rodona i la pausa per al cafè, el cinquè Rail Day ha tornat a  arrancar amb una conferència de la mà de Akos Ersek d’UIRR (International Union for Road Rail Combined Transport). L’expert ha analitzat algunes de les dificultats que té el transport  combinat, com ara la vulnerabilitat del transport intermodal davant els canvis de mercat o  els alts costos d’inversió versus carretera, entre d’altres, aspectes a millorar per incrementar  aquest tipus de transport. 

L’última conferència d’aquesta cinquena edició del Rail Day ha estat la de Javier Jaso de  AECOC (Associació de fabricants i distribuïdors) que ha aportat la visió sobre el sector  ferroviari de les empreses de gran consum, que sol·liciten més atenció per part del sector  ferroviari per conèixer les seves necessitats. 

Jaso ha citat diferents reptes que cal superar per augmentar el transport per ferrocarril per  part dels carregadors: ser més flexible, millorar oferta de serveis i temps de trànsit, o  augmentar el flux d’informació de serveis cap a les empreses usuàries.  

Ferrocarril la gran aposta del Port de Tarragona 

El Port de Tarragona treballa intensament per la descarbonització de la cadena logística  amb la ferma aposta pel ferrocarril. Durant l’any 2023 hi va haver un increment de les  composicions d’automòbils (+31,1%). En aquest sentit, els principals increments van venir dels trens des de Barcelona amb origen europeu (66 entrades versus 14 el 2022), trànsit  des de Navarra (+17 trens) i el trànsit cap a Andalusia (10 trens). El tràfic d’agroalimentaris  també es va traduir en un increment de les composicions de cereal (+52%) amb 652  combois el 2023 versus els 429 de 2022. 

Aquesta aposta també es fa evident a través de les tres infraestructures que estan impulsant.

Per una banda, la PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo, amb 150.000 m2, una  plataforma logística i de serveis a l’àrea d’influència de Madrid entre Guadalajara i  Marchamalo que aquest mes de gener ha començat la seva segona i definitiva fase d’obres. Una important terminal multipropòsit i multiclient al centre peninsular que permetrà la  connexió, del Port Tarragona, amb els principals ports marítims. Una infraestructura amb  capacitat per canalitzar els principals fluxos de mercaderies nacionals, europees i  internacionals entre ferrocarril i carretera ca als ports marítims i el centre. 

Zona d’Activitats Logístiques 

Per altra banda, la Zona d’Activitats Logístiques del Port suposarà la creació d’un espai amb  més de 900.000 m2 dins del recinte portuari per impulsar els tràfics marítims i l’activitat  econòmica la ZAL està integrada al Corredor del Mediterrani de la Xarxa Transeuropea de  Transport, com a part de la seva xarxa bàsica TEN-T (Trans European Network of  Transport). Aquesta xarxa aborda la implementació i el desenvolupament d’una xarxa a tot  Europa de línies ferroviàries, carreteres, vies navegables interiors, rutes marítimes de  transport marítim, ports, aeroports i terminals ferroviàries. 

Terminal Intermodal la Boella 

Finalment, la tercera infraestructura clau per potenciar el transport per ferrocarril al Port, és  la Terminal Intermodal la Boella. Una terminal ferroviària intermodal de trànsit de  mercaderies amb origen/destí nacional (península Ibèrica) com internacional. Amb una  superfície actual de 4 ha amb possibilitat d’expansió disposa de 5 vies d’ample mixt (ibèric  + europeu) de càrrega i descàrrega executades sobre llosa de formigó i 3 vies de  recepció/expedició sobre balast i, preparada per a la circulació de trens de fins a 750 metres  de longitud.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

El PP vol millorar la seguretat davant l’augment de la criminalitat a Tarragona

Notícia següent

En marxa una operació policial a l’Hospitalet contra els robatoris a la via pública

Notícies relacionades