Tarragona i Torredembarra celebren que l’Estat es repensi les pantalles acústiques pels trens

Adif contempla un projecte amb barreres de fins a vuit metres als nuclis urbans

Imatge de la façana marítima de Tarragona, amb el balcó del Mediterrani, la passarel·la, el corredor ferroviari, el passeig marítim i la platja del Miracle

Els ajuntaments de Tarragona i Torredembarra han celebrat que l’Estat es repensi instal·lar pantalles acústiques als nuclis urbans per minimitzar el soroll dels trens. Adif fa uns mesos va presentar un projecte que contempla instal·lar barreres sonores de fins a vuit metres davant la previsió de creixement del nombre de trens de mercaderies que passin pel corredor mediterrani per, així, complir amb una directiva europea. La mesura afecta municipis de tota la demarcació de Tarragona i fins a Badalona i els consistoris s’hi havien oposat. Aquest dimarts la ministra de Transports, Raquel Sánchez, va dir al Senat que el projecte quedava temporalment suspès i que es buscarien alternatives.

El conseller de Territori de l’Ajuntament de Tarragona, Xavier Puig, ha destacat que estan “contents que es posi racionalitat” i ha posat en valor el treball “en xarxa” entre diferents consistoris per fer al·legacions i presentar propostes alternatives a Adif. En la seva opinió, les pantalles suposaven “un trencament urbanístic que multiplicava l’efecte barrera de les vies”. En el cas concret de Tarragona també estava previst instal·lar pantalles en zones a tocar de la platja o de boscos, fet que trencava “els corredors biològics”.

En una línia similar s’ha expressat Eduard Rovira, alcalde de Torredembarra. “És cert que hi ha soroll però l’efecte paret ens preocupava molt i volem que es busquin solucions menys traumàtiques”, ha explicat a l’ACN. Pels municipis del Tarragonès i Baix Penedès, la solució principal ha de ser la construcció d’una línia de mercaderies que passi per l’interior i d’aquesta manera deixar la via de la costa únicament per al transport de passatgers. Els batlles esgrimeixen raons de seguretat, ja que el nombre de trens que passin per dins les localitats es preveu que es multipliqui per set i que, molts d’ells, transportin matèries perilloses.

A banda, per reduir l’impacte sonor dels trens, també proposen alternatives, com canvis en les vies, les rodes i els vagons dels trens que redueixin les emissions acústiques, i no rebutgen pantalles sonores més petites que siguin més eficients.