El Port de Tarragona realitza una prova de producte agroalimentari per ferrocarril

El port de Tarragona ha posat a prova una nova operativa de transport de farina de soja per ferrocarril amb la intenció de comprovar la viabilitat de prestar un nou servei regular des de les instal·lacions portuàries cap a les zones de Saragossa, Osca, Lleida i Vic. Segons informa l’Autoritat Portuària, el Moll de Castella va ser dimecres l’escenari de la càrrega de 250 tones de farina de soja en ferrocarril, mitjançant quatre vagons de 66 tones. Aquesta nova operativa, que resulta més eficient, suposa “un pas endavant en la millora de posicionament del port en el moviment de productes agroalimentaris, tant a l’Estat com a la Mediterrània”, segons el port.
Des de l’any passat, el port de Tarragona mou una mitjana de tres trens setmanals de productes agroalimentaris, principalment moresc, amb puntes de cinc trens setmanals des de l’abril passat.

En aquesta ocasió és el primer cop que es carrega farina de soja i, si l’operativa funciona correctament, permetrà prestar un nou servei: una línia regular de transport ferroviari des del port cap als clients finals de l’àrea d’influència del port tarragoní.

“Aquesta nova operativa pretén introduir un salt qualitatiu i quantitatiu en la cadena logística, ja que per a aquest tipus de producte és un servei més eficient, tant des del punt de vista econòmic com des del punt de vista sostenible”, assenyala el port en un comunicat.

Aquest sistema, actualment en període de proves, obre les portes a una nova activitat amb molt potencial per transportar mercaderies per ferrocarril en destinació a les zones de Saragossa, Osca, Lleida i Vic.

Cinc milions de tones anuals d’agroalimentaris

El port de Tarragona rep productes agroalimentaris dels principals països productors com Ucraïna, Romania, Argentina i els Estats Units. La distribució d’aquests productes abasta un ‘hinterland’ molt important, que inclou tot Catalunya, l’Aragó i gran part de Navarra, i de l’est de Castella. Un àmbit que aplega el 40% de la producció de pinsos d’Espanya.

Els productes s’importen a través del port de Tarragona, des d’on es transporten a les zones on es fabrica el pinso per a l’alimentació animal, com són les fàbriques de Lleida, Saragossa, Girona i, en menor mesura, a indústries de Sòria i Osca.

El moviment de productes agroalimentaris és un dels més destacats al port de Tarragona, tant pel seu volum -uns 5 milions de tones anuals, de mitjana- com per les importants instal·lacions i repercussió econòmica en el ‘hinterland’.

Per a l’emmagatzematge d’aquests productes, el port disposa de 260.000 metres quadrats de superfície coberta, una xifra només equiparable a les capacitats en l’emmagatzematge de líquids a granel. El port treballa amb més de 60 productes i subproductes agroalimentaris.