El Port de Tarragona amplia 5 trens setmanals el transport de cereals cap a l’Aragó

Un total de 4.500 tones de cereals seran transportades setmanalment per ferrocarril fins a Zuera, Saragossa

Des de dilluns 6 d’abril, el Port de Tarragona ha ampliat l’operativa de càrrega i descàrrega de productes agroalimentaris per ferrocarril fins a arribar als 5 trens setmanals amb destinació Zuera, a la província de Saragossa. L’operativa que fins ara treballava amb 3 trens a la setmana, passa a operar utilitzant dues composicions ferroviàries de 15 vagons cadascuna per transportar diàriament 900 tones de mercaderia. El que suposa un moviment setmanal de 4.500 tones de cereals i els seus derivats.

El servei, gestionat per l’operador ferroviari Go Transport, transporta cereals des dels magatzems de la zona portuària fins a la destinació de Zuera, al centre de l’Aragó, on el grup Alendi disposa de diverses fàbriques de pinsos i des d’on procedeix a la distribució de la mercaderia als seus clients finals. Els principals cereals que es mouen en aquesta operativa són el blat de moro, el blat i el sègol.

Les càrregues de cereals, procedents majoritàriament d’Àsia i Amèrica Llatina, es duran a terme de dilluns a divendres en les instal·lacions del Port de Tarragona on per a la manipulació d’aquestes càrregues, les diferents terminals i instal·lacions del Port estan dotades de maquinària molt especialitzada.

Un tren equival a 35 camions

El fet que sigui una operativa diària implica la necessitat de tenir operatius dues composicions ferroviàries per tal de poder donar el servei de càrrega i descàrrega ininterrompudament, fet que aconsegueix un salt qualitatiu i quantitatiu en la cadena logística i ofereix un millor servei als clients, tant des del punt de vista econòmic com en sostenibilitat tenint en compte que cada tren operat equival a 35 camions descarregats.

Amb aquest sistema, el Port té un enorme potencial per transportar mercaderies per ferrocarril en destinació a les zones de Madrid, València, Saragossa Lleida i Vic, i en aquests moments es treballa des del departament comercial de l’APT per sumar nous clients al servei de llançadora ferroviària per al moviment d’agroalimentaris. Les empreses de la comunitat portuària del Port que desenvolupen aquesta activitat són Ership i Euroports, tot i que es preveu que més operadors s’afegeixin a aquesta iniciativa que ja ha obtingut uns excel·lents resultats.

Una operativa sostenible

Una projecció d’aquesta operativa permet estimar que aquest moviment d’agroalimentaris per ferrocarril mourà almenys 207.000 tones anuals amb el moviment de dos trens diaris (anada i tornada) versus els 70 camions (35 camions d’anada i 35 de tornada) que es necessitaven per moure les 900 tones diàries. Aquests números posen de manifest l’estalvi econòmic i el benefici per al medi ambient que comporten.

Aquest quadre mostra la diferència d’impacte mediambiental entre una operativa de 900 tones mogudes diàriament amb camió o transportades amb aquesta operativa ferroviària. Les dades de la taula següent reflecteixen de forma molt clara que l’operativa per tren representa una disminució de quasi un 75% en cadascun dels valors mediambientals.

Amb aquesta operativa de dos trens diaris (trajecte d’anada i de sortida) s’evita la sortida a carretera de 70 camions en un dia, 350 camions per setmana. Si tenim en compte que anualment hi ha unes 46 setmanes operatives, aquesta operativa ferroviària elimina aproximadament 16.100 camions-trajectes circulant per les carreteres.

Líder en el moviment de productes agroalimentaris

Històricament, el Port de Tarragona lidera a escala estatal els moviments de cereals i farines, a més dels pinsos i farratges. En aquests moments, s’ha convertit en el primer port de la Mediterrània en productes agroalimentaris a granel, assolint quasi 6 milions de tones l’any passat. Per a l’emmagatzematge d’aquests productes, el Port disposa de 260.000 m2 de superfície coberta, xifra només equiparable a les capacitats del Port en l’emmagatzematge de líquids a granel.

El Port de Tarragona té accés ferroviari d’ample ibèric a tot el recinte portuari i ample mixt (UIC+ibèric) en més de 10 km. A més, disposa d’accés electrificat als molls i terminals de la zona de Ribera, zona dedicada a càrrega general. El Port disposa d’accessos ferroviaris que connecten amb la línia direcció SaragossaMadrid, la línia direcció València i la línia direcció Barcelona, per tant està connectat amb tot Europa.

La xarxa ferroviària interna del Port dóna servei a tots els molls operatius. D’est a oest, hi ha tres ramals que connecten la xarxa interna del Port amb la xarxa d’ADIF. En sentit est, el primer ramal recorre el moll d’Aragó fins a arribar al moll de Catalunya, desdoblant-se per dos itineraris possibles. El segon ramal discorre en paral·lel a la riba esquerra del riu Francolí (en sentit oest). Aquest segon ramal dóna accés als molls de Castella (amb tres punts d’entrada) i de la Química, arribant a l’estació ferroviària de la Química.

El tercer ramal, connectat a la línia de València, passa pel moll d’Hidrocarburs fins a arribar als molls d’Andalusia, Cantàbria i Galícia. Concretament al moll de Galícia, hi ha la Terminal intermodal la Boella, contigua a la terminal de contenidors. Aquest ramal també dóna servei a les àrees del Port on s’ubiquen gran part de les instal·lacions destinades a càrrega general com la terminal de vehicles, una terminal multipropòsit i la futura Zona d’Activitats Logístiques (ZAL).