Calvet defensa que el tren-tram serà "una autèntica revolució en el transport públic"

Primer pla del Conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet. Foto ACN
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha defensat que el tren-tram del Camp de Tarragona, que gestionarà FGC, esdevindrà “una autèntica revolució en el transport públic” i “un motor turístic”. En resposta a una interpel·lació formulada pel diputat de JxCat Eusebi Campdepadrós al Parlament, el conseller ha insistit que la primera fase del servei entre Cambrils i Tarragona estarà disponible a finals del 2024. El conseller ha defensat que la implantació està justificada perquè el tren-tram mourà fins a 2,5 milions de viatgers cada any, amb un 20% de demanda interna. Calvet ha recordat que volen un equip tècnic conjunt amb Adif per coordinar el desmantellament de l’antiga via de la costa i la planificació del nou tren-tram.
El conseller de Territori ha recordat que el Govern ha contractat, mitjançant FGC, els estudis informatius i d’impacte ambiental per al desplegament del servei. Primer s’abordarà una primera fase, entre Cambrils i Tarragona. El projecte constructiu, ha indicat Calvet, es redactarà durant el 2021 i a partir d’aleshores s’executaran les obres del tram, que comprendrà quinze parades. Un cop es disposi dels trens -Calvet ha detallat que es plantegen comprar-ne “quatre més un”-, el servei es posarà en marxa amb una freqüència de pas de 20 minuts. “Una autèntica revolució en el transport públic en aquestes comarques”, ha subratllat.
Calvet reconeix que l’oferta ferroviària a la demarcació és “insuficient”
A més, Damià Calvet ha afirmat que inversions com la variant de Vandellòs del corredor mediterrani “arriben tard, són incompletes i estan enverinades”. El conseller ha reiterat que l’oferta ferroviària que s’ha configurat a la demarcació de Tarragona arran de la inauguració del nou tram és “insuficient” i “no complau el territori ni cobreix les necessitats dels viatgers”.
En aquest sentit, Calvet ha afirmat que Renfe ha prioritzat el temps comercial entre Barcelona i València i, per no allargar aquest trajecte “deu minuts”, l’operadora va denegar la petició del Govern de mantenir la parada dels trens Euromed a l’estació de l’Aldea. “Nosaltres havíem ofert una altra configuració i renovar el conveni que teníem vigent, però Renfe no va voler per criteris merament comercials”, ha abundat.
El conseller ha indicat que el servei s’ha suplert “d’una manera imprecisa i inexacta” de la qual no n’acaben d’estar “satisfets”. Amb l’oferta combinada de Talgo i Avant, juntament amb el servei d’autobús, ha dit, es va donant sortida a la demanda de les Terres de l’Ebre. “Però hi hem d’estar al damunt i ho hem de millorar, i aquesta és la nostra intenció”, ha garantit Calvet.
Per la seva banda, el diputat Campdepadrós ha denunciat que les necessitats dels ciutadans han estat “totalment ignorades” i que s’han trobat “un nyap ferroviari que no satisfà a ningú al territori”. Alhora, el diputat de JxCat ha criticat que, degut a la visió “centralista” de l’Estat, es construís una estació del TAV a la Secuita i Perafort, i no la intermodal al sud de l’aeroport.