Un ampli dispositiu d’emergències ha assajat aquest dimecres al matí a l’aeroport de Reus la gestió d’un accident d’un avió comercial procedent de Manchester. L’exercici —coordinat per l’aeroport i Protecció Civil— ha mobilitzat més de 250 persones entre personal propi, cossos d’emergència, seguretat i figurants.
L’escenari plantejat situava a pista una aeronau amb 57 ocupants (50 passatgers i 7 tripulants) que patia una sortida de traçat durant l’aterratge. El balanç simulat: 4 víctimes mortals i una cinquantena de ferits, prop de la meitat en estat crític. L’alerta s’ha rebut a les 10.34 h al 112; pocs minuts després han actuat els bombers de l’aeroport per sufocar un foc simulat i fer el primer triatge. A les 10.50 h han accedit les primeres ambulàncies del SEM i, tot seguit, Bombers de la Generalitat i la resta de cossos operatius.
De manera paral·lela s’ha constituït el comitè de crisi amb la direcció de l’aeroport, Subdelegació del Govern, Delegació del Govern català i els ajuntaments de Reus i Constantí, a més de Mossos d’Esquadra, Guàrdia Civil, Policia Nacional, entre d’altres. Protecció Civil ha activat l’AEROCAT, el pla especial per a emergències aeronàutiques, i el SEM ha organitzat el triatge i el trasllat dels ferits als hospitals de referència.
L’operatiu ha habilitat espais d’acollida per a il·lesos i familiars amb suport psicològic, i el grup judicial i de medicina legal ha practicat in situ els aixecaments de les víctimes, sota coordinació del jutjat de guàrdia de Reus.
La subdirectora de Protecció Civil, Imma Solé, ha remarcat que aquests simulacres permeten “posar a prova” tant el pla d’autoprotecció de l’aeròdrom com l’AEROCAT i “afinar la coordinació” entre serveis per garantir una resposta “més eficaç” en cas real. La subdelegada del Govern a Tarragona, Elisabet Romero, ha valorat la “bona implicació” i la “coordinació institucional” demostrades.
Aquests exercicis es realitzen periòdicament i amb escenaris variables, d’acord amb la normativa aeronàutica i de protecció civil, per validar procediments i detectar millores en la resposta davant emergències aèries.
