Santa Tecla ha tancat aquests dies festius amb una gran afluència de públic, propiciat en part per la coincidència del dia 23 i 24 amb el cap de setmana. La forta presència d’espectadors ha comportat crítiques per part d’algunes formacions i sectors, acusant la situació de “santferminització”. Tot i això, la consellera de Cultura i Festes, Sandra Ramos, ha volgut treure-li dramatisme al debat i ha remarcat el “model de festa d’èxit” de Tarragona. Ramos ha deixat clar que no està d’acord amb el terme de “santferminització” i ha recalcat que no consideren la massificació d’aquests dies un problema. “No ens preocupa la massificació de les festes, sinó que hem de saber gestionar com repartir els espais”, ha afirmat. A més, remarca que no hi ha perill de “perdre l’essència” de les festes perquè “el nostre model de festa mai ha estat pensat pels turistes, sinó pels tarragonins”.
De fet, una de les propostes que pot contribuir a esponjar la festa per tota la ciutat són la incorporació de nous espais com el Parc del Francolí, que s’ha estrenat en aquesta edició. La consellera ha valorat positivament aquest nou escenari i les seves repercussions a l’hora d’alleugerir la presència de gent a la Part Alta. D’altra banda, ha anunciat que estudiaran com ha funcionat i si s’hi poden incorporar millores de cara als pròxims anys. Més serveis com la presència d’uns foodtrucks podrien ser algunes qüestions que es podrien debatre. Pel que fa a la mobilitat, ha explicat que “si considerem que s’ha de reforçar el servei de busos llançadora, es farà”. Encara que també ha recordat que el camí a peu és assequible pels més joves.
Tot i que no veu la massificació com un problema, remarca que hi ha coses que li preocupen més. Canalla de 12 anys amb comes etílics o nens petits en actes per a adults són alguns dels casos que ha posat sobre la taula. “Hem de saber a quin tipus d’actes anem, els nens petits també tenen el seu espai”, ha reflexionat. En aquesta línia, ha posat en valor la tasca de la Guàrdia Urbana durant aquests dies, que va actuar en moments com la Cucafesta o sancionant locals que venien alcohol a menors.
Final agredolç
En aquest balanç de les festes, Sandra Ramos s’ha mostrat “satisfeta” amb el resultat i “l’èxit” d’aquests dies. Tot i això, ha volgut també posar l’accent en la nota negativa de l’últim dia de Santa Tecla: l‘incident amb la traca del correfoc. La consellera ha explicat que el despreniment de la traca en l’últim tram ha deixat un ferit lleu, ja d’alta, i un en estat greu. Ramos ha recalcat que l’espai comptava amb “tota la seguretat i els permisos que es requereixen”, i que la informació pericial aclarirà què pot haver passat. La pirotècnica que va preparar la traca -guanyadora del concurs de focs- ja ho havia fet en dues ocasions i gaudeix amb una “solvència i prestigi contrastats”. Sobre si es podrien plantejar incorporar tanques els pròxims anys, la consellera ha recordat que aquesta opció es va provar anteriorment sense èxit.