Dimecres, 24 d'abril de 2024
És notícia

El Port Tarragona inicia les obres del Camí de Ronda de la zona del Cap Salou

Avatar photo

En aquesta primera fase es realitzen tasques d’enderroc d’elements que seran canviats

Aquesta setmana han començat les obres per l’adequació del camí de ronda de la zona del  Cap Salou que es troben dins dels terrenys de la seva propietat. Les tasques que s’estan  duent a terme aquests primers dies son d’enderroc dels elements antics, com tanques o  murs, que seran reemplaçats en les properes setmanes. 

En aquesta primera intervenció, realitzada en la part de camí de ronda que es troba dins dels terrenys propietat de l’Autoritat Portuària de Tarragona, es desmuntarà la primera tanca que delimita el camí i que es troba totalment degradada pel pas del temps. Els pals de  formigó i malla de que compta aquesta tanca serà el primer element a canviar en una  intervenció que continuarà un cop començat l’any nou.  

Amb una inversió de 86.000 euros (IVA exclòs) i un i un termini d’execució de 2 mesos,  aquestes obres formen part de les accions que el Port de Tarragona realitza en el marc de  les polítiques de Port Ciutat amb els municipis en els quals el Port hi desenvolupa la seva  activitat. L’actuació que ara comença millorarà els 1,250 quilòmetres d’itinerari del litoral de  la Costa Daurada. 

Amb aquesta inversió l’APT posa en valor un espai natural inclòs dins del seu domini que  permetrà facilitar les passejades pel camí de ronda del Cap de Salou de forma segura, des  de la Bateria de La Talaia, vestigi de la Guerra Civil, a prop del carrer Glorieta Cap de Salou  fins el carrer del Vaporet, al límit amb la Pineda (Vila-seca). 

Una millora en totes les zones 

Les obres d’adequació del Camí de Ronda es realitzaran, principalment, en tres zones del  Cap de Salou: la primera part, més propera a l’interior Cap Salou, una zona boscosa on el  desnivell és més alt; en segon lloc, en el pas per la zona alta de l’antic front de voladura de  la pedrera i, en tercer lloc i últim, el tram entre la pedrera i l’espai adjacent a la platja de la  Pineda (Vila-Seca). 

A la primera zona, on la cota és més elevada i la vegetació és prou espessa per delimitar  el pas dels vianants, es col·locarà un tram de barana de fusta per habilitar 2 miradors i s’instal·laran cartells d’advertència de perill de caiguda en punts concrets del recorregut  propers al penya-segat. 

La zona alta de la pedrera ja es troba protegida davant de caigudes fortuïtes, no obstant es  reforçaran diversos punts que puguin representar perill. I, a més, es col·locaran diferents  trams de barana de fusta a mode de mirador en 5 punts del recorregut que transcorre per  la part alta de la pedrera. 

Una cop passat el tram de la pedrera, la zona presenta un vial pavimentat. En aquest tram  es condicionarà un nou camí entre aquest vial i el límit de la propietat de l’APT. Per obrir  aquest nou camí, es desbrossarà el terreny en forma d’un traçat sinuós i imitant els camins  naturals, procurant minimitzar l’impacte en la vegetació ja existent. El nou pas es tancarà  lateralment amb una tanca paral·lela seguint el límit que marca el vial destinat al pas de  vehicles de servei del Port. 

Finalment, s’obrirà un accés públic a la tanca ja existent en l’inici de el camí al carrer del  Vaporet (Salou) que es protegirà amb pilones per tal que els vehicles no puguin estacionar hi, assegurant el lliure accés al Camí de Ronda. 

El Port, compromès amb el territori 

En l’any 2014, el Port de Tarragona ja va arribar a un acord amb l’Ajuntament de Salou per  condicionar un altre espai de domini portuari, a la zona del Far de Salou, per tal que es  pogués integrar dins el recorregut històric i natural del Camí de Ronda i com a un nou actiu  important de la ruta. L’obra va representar l’obertura del recinte del mirador de Cap Salou a  tot el públic, en un recorregut de 300 metres de camí, així com garantir la total accessibilitat  per a que els visitants puguin gaudir de l’entorn i les vistes privilegiades. L’obra va consistir  en la construcció d’un recorregut per a vianants, amb un estudi previ de preservació de la  vegetació autòctona i l’orografia dels penya-segats. 

La recuperació dels camins de ronda retorna la possibilitat de passejar pel litoral per punts  que antigament eren utilitzats per a la vigilància de la costa, per contrabandistes o per  pescadors. Aquests camins complien funcions bàsiques com comunicar les diferents  poblacions, platges i cales del litoral, advertir dels perills procedents de la mar i accedir a  llocs aïllats, com fars o fortificacions. 

El nom de “camí de ronda” es va popularitzar durant el segle XIX i XX, sobretot perquè era  el camí que utilitzaven els carrabiners i guàrdia civil per fer “la ronda” i controlar les activitats  il·legals de contraban que es realitzaven a la costa. Però, no va ser fins al segle XX que els  camins de ronda van ser considerats espais turístics. Avui dia, els camins de ronda s’han  convertit en un recurs turístic amb una gran capacitat d’atracció de visitants i turistes. La  contemplació del paisatge litoral, l’aproximació a la vegetació i a la fauna, el descobriment  de les formes capricioses de la costa en contacte amb la mar, les passejades tranquil·les sentint les ones picant a les roques, els penya-segats i els passos elevats… contribueixen  a fer dels camins de ronda una oferta de senders sense igual per a públics sensibles amb  la qualitat de l’entorn i a la preservació del paisatge.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Els Mercats de Reus obren més hores a prop de Nadal i Cap d’Any

Notícia següent

Quatre detinguts per segrestar durant nou dies el propietari d’un locutori de Palamós

Notícies relacionades