Salou presenta a Barcelona l’agenda d’esdeveniments gastronòmics

És un acte per promocionar Salou com a referent de la cuina de la Costa Daurada

El “Salou, Essència Gastronòmica”, un extens, potent i ambiciós calendari d’activitats i esdeveniments gastronòmics que es desenvoluparan, durant tot l’any, a la capital del turisme de la Costa Daurada, ha estat presentat avui dilluns, dia 28 de març, a l’Antiga Fàbrica Estrella Damm.

Es tracta d’una iniciativa del Patronat Municipal de Turisme de Salou, presidit per l’alcalde Pere Granados, que té com a objectiu promoure i posar en valor l’excel·lent moment que viu la creació gastronòmica salouenca, un producte turístic, capaç, a més, de crear una identitat gastronòmica de Salou. 

Durant l’acte, que ha estat presentat pel director dels serveis turístics municipals, Marc Espasa, s’ha comptat amb la inestimable presència del sommelier ‘Pitu’ Roca, d’El Celler de Can Roca, i s’ha pogut gaudir d’una degustació a càrrec de diversos restauradors de Salou. Així mateix, hi ha assistit la presidenta de la Diputació de Tarragona, Noemí Llauradó; la delegada de la Generalitat a Tarragona, Teresa Pallarès; el diputat del Parlament de Catalunya, Ramon Espadaler; el director de l’Agència Catalana de Turisme de Catalunya, Narcís FerrerEnric Botí, president de l’ONCE a Catalunya; i Artem Vorobyov, cònsol General d’Ucraïna, entre d’altres. 

Sota la marca “Salou, Essència Gastronòmica” hi ha un conjunt d’accions que es desenvoluparan al llarg de l’any i que obeeixen a l’estratègia de desestacionalització de la temporada, a través de la gastronomia, que porta implícita la consecució de la sostenibilitat econòmica i laboral, perquè el sector de la restauració del municipi pugui tenir activitat, durant tot l’any. 

Segons ha afirmat l’alcalde, els objectius de l’aposta per la gastronomia, que aportarà un valor afegit a l’activitat turística de la destinació, són: la desestacionalització de la temporada; atraure un mercat / visitant de proximitat (com el de Barcelona), però, també, el nacional i l’internacional, una de les motivacions dels quals és la restauració; i que aquest sector pugui tenir activitat tot l’any, amb una oferta diversa, variada i de qualitat, un fet que crea sinergies econòmiques amb la resta de sector.

La gastronomia que proposen els restauradors de Salou es caracteritza per “la innovació, l’avanguarda, la creativitat i la utilització de productes locals de proximitat, amb identificació geogràfica protegida i denominació d’origen qualificada”. En aquest sentit, “Salou es troba en un entorn i un territori de gran riquesa i diversitat en productes del mar i en productes de la terra; remarcant les 8 DO vinícoles (a mitja hora de Salou la més llunyana): Priorat, Montsant, Tarragona, Conca de Barberà, Terra Alta, Penedès, Cava/Corpinat, i Catalunya i també les tres DOP d’oli.

L’alcalde s’ha referit, així mateix, a l’aposta que va fer Salou, en el seu moment, per esdevenir un referent gastronòmic, no només a la província, sinó també a Catalunya, Espanya i a nivell internacional, la qual cosa ha significat un revulsiu. En aquest sentit, “gràcies als empresaris, a la seva implicació, capacitat i professionalitat”, i a l’empenta del xef del Restaurant Deliranto, estrella Michelin, ha estat possible que el municipi assoleixi un bon impuls, així com una oferta variada; circumstàncies que Granados ha agraït als professionals de la localitat, que actuen sota el paraigües de l’Associació d’Empresaris d’Hostaleria de Salou (AEH).

L’objectiu de Salou és convertir la cuina en una experiència sensorial on es fusionin sabors i maridatges amb relats. I per això es presenten iniciatives com la “Salou Mediterranean Wine Week”, “on a través dels vins podem recórrer, també, una part del nostre llegat històric, la nostra geografia, el nostre patrimoni i la nostra cultura vinícola”, ha dit l’alcalde.

Per tant, el municipi presenta una agenda que reafirma la seva enorme potencialitat, capaç de crear una identitat gastronòmica pròpia de Salou, basada en la qualitat i la diversitat d’experiències, i que s’ha pogut degustar, tot seguit, amb el showcooking que han preparat alguns dels millors xefs de la ciutat.

Per la seva banda, el regidor Hèctor Maiquez, que ha detallat la desena accions gastronòmiques programades per a aquest 2022, ha mostrat la seva satisfacció pel fet de “poder presentar aquesta agenda tan completa, ambiciosa i potent, que reafirma l’excel·lent moment que viu la gastronomia salouenca”. Així mateix, ha destacat la qualitat dels establiments de restauració que cohabiten a Salou, que recullen la gran diversitat de les tendències actuals i que reflecteixen la globalitat de cuines del món.

Les iniciatives que componen el “Salou, Essència Gastronòmica, són:

– Tasta Salou: Aquestes jornades són en marxa, des del passat 3 de febrer, coincidint amb la Festa Major d’Hivern, i se celebren cada dijous, al vespre, a partir de les 19 h, a la catorzena de restaurants participants. Actuen com a globus d’oxigen per dinamitzar la restauració local. Per només 5 euros, es poden degustar les creacions dels xefs, que varien cada setmana, i que van maridades amb vins i caves de Raventós Codorniu. Es poden consultar a les xarxes socials de Tasta Salou i de Salou Food Experience. Cal dir que de cara a l’abril s’incorporaran nous restaurants.

– Premis gastronòmics Josep Lladonosa: Salou acollirà la semifinal del concurs de joves cuiners de les demarcacions de Tarragona i Lleida, el 7 d’abril, al Teatre Auditori de Salou (TAS), amb reconegudes figures de la gastronomia catalana que formen part del jurat, com Josep Lladonosa; els Germans Torres; i el xef salouenc Pep Moreno, entre altres. Aquests premis es van presentar, recentment, a Barcelona.

– Jornades gastronòmiques de l’arròs: Aquesta 3a edició consolida el protagonisme d’un dels productes estrella del territori com és l’arròs del Delta. Se celebra des del passat 25 de març al 10 d’abril, als establiments de restauració de Salou.

– Jornades gastronòmiques de la gamba: Aquesta nova iniciativa és dedicada a aquest crustaci i tindrà lloc, després de Setmana Santa, segons la veda, als restaurants del municipi.

– Sabor Salou: Es tracta d’una de les iniciatives gastronòmiques més consolidades, amb 10 anys de recorregut, i que, enguany, es durà a terme el cap de setmana del 6 al 8 de maig, al Passeig Jaume I, com ja és tradició. Es complementarà amb un contingut paral·lel més encaminat al professional de la cuina, i amb animació i accions populars.

– Gastrotour, especial cuines del món: Aquesta nova edició és dedicada a la cuina més cosmopolita i internacional, un dels grans avantatges de Salou, la diversitat gastronòmica; i es durà a terme al juny, en diferents punts del municipi.

– Salou Mediterranean Wine Week: Aquesta acció és completament nova, i se celebrarà al juny. Constarà de diferents degustacions, en diversos punts de la ciutat. El fil argumental és convertir el vi en protagonista, a través del llegat històric local, amb la figura del Rei Jaume I, i Salou com a porta d’entrada al nostre entorn, que acull la major concentració europea de DO.

– Gastro Wine & Music: Després d’una exitosa primera edició, l’any 2019, aquesta iniciativa torna a la Torre Vella de Salou, durant un vespre, al mes de setembre, per tornar a gaudir d’aquest maridatge de delícies gastronòmiques, vi i música, a través d’exposicions i show cooking dels millors restauradors de Salou.

– Jornades gastronòmiques del bolet: Al mes d’octubre, els restaurants de Salou oferiran elaboracions que uniran els sabors de muntanya i de mar.

– Jornades gastronòmiques del calamar: Del mar a la taula: Al mes de novembre, tornarà aquesta iniciativa, amb el producte estrella de Salou, el calamar, coincidint amb la Festa del Calamar i el tradicional concurs de pesca.

El regidor Hèctor Maiquez, finalment, ha anunciat, per acabar que “tenim en ment organitzar una última iniciativa, al mes de desembre”, coincidint amb la prèvia de Nadal.

“Pitu” Roca ha encoratjat el sector de la restauració a continuar treballant i els ha desitjat molt bona sort en aquest “any pletòric gastronòmic saborós”, que farà que molta gent visiti Salou. Ha posat de relleu la diversitat de productes de proximitat i la importància de “consumir territorialitat”. El sommelier ha valorat la presentació d’avui com un “acte de superació del dol per al món del turisme”, per tal de “reactivar, revifar i fer-ho des d’una actitud positiva; des de l’empenta, l’enginy, la qualitat i la quantitat dels actes que es promouen des de Salou, amb una mirada diferent”.