El XX Memorimage – Festival Internacional de Cinema de Reus inaugurarà aquest dimarts, 4 de novembre, una edició amb 21 pel·lícules dedicades a biografies i històries personals fascinants i al poder sanador del cinema i les imatges, amb totes les sessions gratuïtes. Un total de 6 pel·lícules de la programació celebraran la seva estrena a Catalunya dins del festival i 14 compta ran amb col·loqui posterior amb l’equip de la pel·lícula.
El festival celebra enguany el seu 20è aniversari i tindrà lloc del 4 al 7 de novembre al Teatre Bartrina. Entre les principals novetats de l’edició destaca una nova direcció artística a càrrec del director, productor i programador Agustí Argelich, que compta amb una extensa i consolidada trajectòria tant en el sector cinematogràfic com en la direcció artística de festivals, fet que li va atorgar la distinció de Membre d’Honor de l’Acadèmia del Cinema Català el maig de 2025.
El Memorimage 2025 oferirà una selecció dels millors films de l’escena nacional i internacional de l’últim any a la Secció Oficial, on s’abordarà la memòria i el poder reparador del cinema amb The Unifixing, de Nicole Betancourt, un retrat íntim on la directora entrellaça la seva història personal de sanació del propi cos amb la crisi climàtica mundial, i la multipremiada La memoria de las mariposas, de Tatiana Fuentes Sadowski, qui explora la reparació amb imatges en un viatge sensorial on combina la seva pròpia història amb arxius de l’Amazònia d’inicis del segle XX.
Completen la Secció Oficial tres pel·lícules d’històries personals memorables: Constel·lació Portabella, de Claudio Zulian, un documental dedicat a la vida i obra cinematogràfica del director Pere Portabella, que alhora repassa els últims 70 anys d’història d’Espanya i Europa; El petit peó, de Joan Gamero, un projecte biogràfic que rescata la figura del geni dels escacs Arturo Pomar, utilitzat i abandonat pel règim franquista, i Merckx, de Christophe Hermans i Boris Tilquin, dedicat a l’extraordinari èxit i també les dificultats que va afrontar aquesta llegenda del ciclisme.
Pel·lícules dedicades al territori i al pensament crític dels més joves
Com es habitual, el festival reivindica la seva aposta pel territori amb la Secció MemoriReus, que acull l’estrena mundial de Naufragis, bussos i homes «rana», Josep Maria Castellví Viladegut, on es desvetllen històries desconegudes sobre restes de vaixells a l’Ebre després de la Segona Guerra Mundial, i l’estrena catalana de Renàixer, de Mario Pons, un retrat del paisatge en clau musical en defensa del Delta i les Terres de l’Ebre.
La Secció MemoriJove proposa sessions matinals per estudiants d’ESO i Batxillerat amb debats posteriors per generar un espai de reflexió que fomenti la construcció del seu pensament crític. Enguany proposa sis pel·lícules que aborden temes d’actualitat com la importància de la memòria històrica o la reivindicació dels feminismes: Dolores Ibárruri. Pasionaria, d’Amparo Climent, una biografia emocional dirigida per la neta de la líder política Dolores Ibárruri; Odradek, de Juli Suàrez, un homenatge màgic als objectes cinematogràfics; Arcadi, de David Serrano Blanquer, un homenatge a Arcadi Gili, apassionat pel cinema que va veure els seus somnis truncats després de la Guerra Civil, i tres curtmetratges on la memòria històrica és la protagonista: Escuchar la sombra, de Miguel G. Morales; La diva, mi abuela y yo, de Inés G. Aparicio, i Los trazos que quedan de ti, de Lia Lugilde. La inscripció és gratuïta i es pot fer en aquest enllaç.
També s’estrenen els curtmetratges realitzats pel Col·legi Sant Josep i l’Escola Puigcerver dins del concurs MemoPlay, que fomenta la creativitat de l’alumnat i la difusió del llegat audiovisual.
SESSIONS MOLT ESPECIALS
El programa acull dues sessions especials amb curadoria de dos festivals internacionals dedicats a la reutilització creativa i artística de l'arxiu: el Festival UnArchive d'Itàlia i el Festival de Apropiación Audiovisual (MUTA) del Perú, que han tingut carta blanca per seleccionar i conceptualitzar propostes d'arreu del món on el material d'arxiu és el gran protagonista.
Sota aquesta premissa, el Festival UnArchive aterra a Reus amb 16 millimetri alla rivoluzione, de Giovanni Piperno, que revisita el cinema comunista italià dels anys 50 i 80 i reflexiona sobre la seva herència actual, mentre que el Festival MUTA ha confeccionat la sessió de curtmetratges La mirada, l’arxiu i la persistència dels cossos i territoris en resistència, una exploració de com les imatges revelen fractures, resistències i formes de vida invisibilitzades, des de Palestina fins als paisatges de l’extractivisme colonial. Conformen la sessió Accidental animals, de Leila Fatima Keita i Felix Klee; Avalancha, de Germán García; Cerrado temporalmente, de Paulina López Cabrera; MA-QUINA, de Sebastian Widemann i Soy una lesbiana de este país, de Rocío Llambí.
NOVA ALIANÇA AMB LA FILMOTECA
Completa la programació una activitat paral·lela fruit d’una nova aliança amb la Filmoteca de Catalunya, agent clau en la recuperació, preservació i difusió del patrimoni audiovisual i de la cultura cinematogràfica. A la taula rodona De l'arxiu al núvol: reptes i desafiaments de la transició de l'analògic al digital, especialistes i professionals del sector reflexionaran sobre l’evolució de la gestió del patrimoni documental i audiovisual. Hi participaran Iolanda Ribas, restauradora al Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca de Catalunya; Mar Llanas, presidenta de l'Associació de Documentalistes Audiovisuals d'Espanya (ADAE); Luca Ricciardi, director del Festival UnArchive i de l'Archivio Audiovisivo del Movimento Operaio e Democratico (AAMOD) i Milagros Távara, cofundador a i programadora de Festival MUTA.
GALES D'INAUGURACIÓ I CLOENDA OBERTES AL PÚBLIC
Inaugura aquesta edició tan especial el 4 de novembre Boris Skossyreff, l'estafador que va ser rei, de Jorge Cebrián, sobre la novel·lesca vida d’un personatge real, carismàtic i descarat, que va convertir-se en llegenda en autoproclamar-se Rei d’Andorra el 1934 sense tenir cap lligam amb la reialesa, interpretat per Manel Piñero. El festival abaixarà el teló el 7 de novembre amb l’estrena a Espanya de Quelques siècles de plus, de Raphaël Martin-Dumazer, que recorre cada pas de la fascinant restauració d’una pel·lícula de la dècada del 1920, des de la preservació fins al treball digital. El festival obre les portes del Teatre Bartrina al públic per la gala inaugural i de cloenda i el convida a brindar plegats pel 20è aniversari. La inscripci&oa cute; és gratuïta aquí.