Reus aprova la segona fase de l’eix cívic d’Astorga amb una inversió de 2,7 milions

El projecte ampliarà zones verdes, espais de joc i voreres, amb més de 100 arbres nous i una mobilitat més sostenible entre el sud i el centre de la ciutat

17 de juny de 2026 a les 15:55h

L’Ajuntament de Reus ha donat llum verda inicial al projecte executiu corresponent a la segona fase de reurbanització de l’eix cívic del carrer d’Astorga, amb un pressupost base per a licitació que ascendeix a 2.724.820,82 euros IVA inclòs. Aquesta etapa comprèn el tram situat entre el carrer de Terenci Moix i l’avinguda del Mediterrani, complementant així la primera fase actualment en procés d’execució, que abasta des de la rotonda de l’avinguda de Sant Bernat Calvó fins al carrer Terenci Moix, incloent-hi també els carrers Escultor Sunyol i Papallona.

La primera fase és desenvolupada per la Unió Temporal d’Empreses (UTE) formada per CCDL Baix Camp-Tarragonès, amb un contracte adjudicat per valor d'1.778.977,54 euros.

 

Objectius principals i característiques del projecte

L’actuació pretén transformar aquest vial incrementant notablement les zones verdes, així com crear espais destinats al joc i al descans, prioritzant també més accessibilitat per als vianants. Aquestes propostes incorporen diverses aportacions ciutadanes recollides en sessions d’escolta activa organitzades pel consistori.

A més, el disseny busca potenciar la connectivitat entre el sud urbà i el centre històric fins a arribar a l’estació ferroviària, fomentant una mobilitat més sostenible mitjançant l’impuls a l’ús de bicicletes i millorant les connexions amb les rutes dels transports públics. L’eix es planteja com un element vertebrador que articuli els carrers adjacents, les zones verdes i els equipaments propers.

 

Més verd i renovació urbana

Una part essencial del pla és avançar cap a una ciutat més verda mitjançant l’increment substancial d’arbrat existent, la renaturalització dels espais urbans i l’ampliació dels parcs o zones d’estada destinades tant al descans com a activitats socials o lúdiques. També s’inclou una renovació integral del sistema d’enllumenat públic amb l’objectiu d’augmentar el confort visual dels usuaris.

 

Gestió eficient dels recursos hídrics

Entre altres prioritats tècniques destaca la millora en la gestió integral dels recursos hídrics; concretament s’ha previst optimitzar tot el cicle de l’aigua per garantir-ne un ús responsable que permeti mantenir o incrementar els cabals disponibles per al regatge dels espais verds mitjançant processos que afavoreixin la reutilització.

Plànol fase 1.2 de transformació de l'eix Astorga de Reus

 

Dades rellevants del projecte

  • L’ampliació global supera el 90% en superfície destinada a voreres; als carrers Papallones i Escultor Sunyol aquesta xifra arriba a superar el 200%.
  • S’han substituït tots els fanals existents sumant-se’n un total de 120 nous punts lumínics, repartits entre les dues fases: 64 durant la primera (Fase 1.1) i 76 en aquesta nova etapa (Fase 1.2).
  • S’hi plantaran més de 100 arbres nous: concretament 44 durant Fase 1.1 i 51 durant Fase 1.2.
  • S’incorporarà una jardineria significativa amb més de 3.000 arbustos nous, distribuïts en 1.432 exemplars durant Fase 1.1 i uns altres 2.115 en aquesta segona fase; així mateix, es preveu plantar més de 8.000 plantes noves.
  • D’altra banda, s’instal·laran més de 100 unitats mobiliàries urbanes noves, incloent-hi bancs i cadires destinades als espais públics.

 

Aportacions econòmiques institucionals

L’execució d’aquest projecte compta amb finançament procedent principalment de tres institucions: una subvenció concedida pel Pla Impuls Dipta gestionat per la Diputació de Tarragona; així com dues aportacions provinents del Govern català —una dins del marc del Pla Únic d’Obres i Serveis (PUOSC) Catalunya 2025-2029— i una altra vinculada al Pla Barris i Viles Catalunya 2025-2029.

Sobre l'autor
eric mendo foto
Eric Mendo
Veure biografia
El més llegit