Reus activa la modificació urbanística del Mercat del Carrilet i de la nova estació d’autobusos

La proposta del Ple de l'Ajuntament de Reus vol recuperar l'edifici del mercat com a equipament cultural polivalent

24 d'octubre de 2025 a les 12:59h

El Ple de l’Ajuntament de Reus ha aprovat inicialment aquest divendres, 24 d’octubre, la modificació puntual del Pla General per reordenar l’entorn del Mercat del Carrilet i la nova estació d’autobusos. El document, redactat per Comas-Pont Arquitectes, SLP, delimita un àmbit de 33.048 m² emmarcat entre el passatge de Lluís Mas i Ossó (nord), c. de l’Escultor Rocamora i part de l’av. del President Macià (est), plaça del Canal (sud) i av. de Salou / av. de Jaume I (oest).

La proposta aposta per minimitzar obra nova i recuperar l’edifici del mercat com a equipament cultural polivalent, obert al barri i eficient energèticament. El gran punt d’inflexió serà la nova estació d’autobusos, ampliada i reforçada per absorbir més demanda de transport públic i concentrar la intermodalitat amb taxis, VMP i ferrocarril —gràcies a la proximitat de la nova estació de Bellissens. Per reduir l’impacte al centre, l’entrada i sortida d’autobusos es projecta a través de la rotonda de la plaça del Canal, limitant el pas cap al c. Jaume I.

Un altre eix és l’expansió del parc de Mas Iglesias fins a l’entorn del Mercat del Carrilet, guanyant més de 7.500 m² de verd i creant un refugi climàtic que vertebri una nova centralitat al sud de la ciutat. L’objectiu és cosir el teixit urbà, facilitar la vida comunitària i millorar la qualitat de vida amb més espai públic renaturalitzat.

Entre els objectius operatius destaquen: mantenir i rehabilitar el mercat per a usos compatibles (mercat, culturals i cívics); reubicar l’estació d’autobusos; i aixecar un nou edifici Belvedere d’equipaments —on s’hi preveuen allotjaments dotacionals—. La nova estació, concebuda com la “del segle XXI”, serà semisoterrada sota l’emplaçament actual i s’allargarà sota la plaça del Canal, amb il·luminació i ventilació naturals, integració paisatgística, baix impacte acústic i criteris de sostenibilitat. La intermodalitat es garantirà amb recorreguts curts i de qualitat entre l’estació, les futures parades del tramvia i Bellissens.

La proposta també persegueix millorar la connectivitat interna nord-sud i est-oest, pacificar el trànsit i prioritzar la mobilitat sostenible; i, alhora, convertir el Carrilet en un pol d’atracció amb nous espais cívics i activitat quotidiana. La viabilitat del projecte s’ha treballat de la mà de la Generalitat, que gestionarà la construcció de la nova estació.

Procés d’escolta i retorn

L’Ajuntament va activar un procés d’escolta activa (juliol–octubre de 2024) amb paradistes del mercat, associacions veïnals (Carrilet, Mas Iglesias, Fortuny), FAVR, direccions de centres educatius i plataformes ciutadanes. El juny de 2025 es van celebrar sessions de retorn per exposar les aportacions recollides i la configuració final del projecte.

Impuls europeu: 6 M€ de fons FEDER

El projecte “Carrilet: revitalització i connexió urbana del sud de la ciutat” ha estat seleccionat provisionalment per rebre 6.018.821 € dels Fons FEDER, el 40% d’una inversió pública prevista de 15.047.052 €. Superat el termini d’al·legacions, la resolució esdevindrà definitiva. L’ajut permetrà accelerar una transformació amb impacte social, ambiental i econòmic al barri del Carrilet i, progressivament, al conjunt del sud de Reus, orientada a millorar l’espai públic i els equipaments i a impulsar una mobilitat urbana més sostenible.

Sobre l'autor
Ismael Lobo
Ismael Lobo
Veure biografia
El més llegit