El restaurant de la Rambla Nova respon a la polèmica del català: "Demanem empatia, estem aprenent"

Els responsables asseguren que sí que disposen de carta en català i que l’equip està aprenent la llengua i demanen aturar les ressenyes negatives i atacs al mateix local

10 d'agost de 2026 a les 18:34h

Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat

Activar ara

La polèmica per la manca de carta en català al restaurant La Fonda, a la Rambla Nova de Tarragona, ha tingut molt de ressò a les xarxes socials i està provocant inconvenients importants per als seus responsables.

Després que un client denunciés a X que no li havien pogut facilitar la carta en català durant un sopar, el cas es va fer viral i va generar un ampli debat a les xarxes sobre els drets lingüístics als establiments de restauració.

Ara, el local assegura que el ressò del tuit i de la notícia ha provocat una allau de crítiques negatives a Google, també de persones que fins i tot no haurien visitat mai l’establiment. La majoria dels comentaris retreuen precisament la manca de carta en català.

 

“Una situació alterant” per als treballadors

Des del restaurant també expliquen que algunes persones s’han apropat físicament al local per recriminar-los la situació, cridar-los o insultar-los per no fer servir la carta en català. Segons el negoci, això ha generat “una situació alterant”, especialment per als cambrers.

El local remarca que part de l’equip és d’origen estranger i que alguns treballadors estan aprenent català, però encara no el dominen. Per aquest motiu, demanen que es valori l’esforç d’integració que asseguren que estan fent.

El nostre respecte per la llengua i la cultura catalana és sincer”, defensen en una de les respostes que han publicat a Google. En el mateix missatge, afegeixen que els treballadors estan aprenent català perquè volen “integrar-se, comunicar-se amb la gent d’aquí i sentir-se part de la població local”.

 

El restaurant defensa que sí que té carta en català

La Fonda també ha volgut aclarir que, segons la seva versió, disposen de carta en català. El propietari afirma que la pàgina web del restaurant està disponible en català i que la carta en aquesta llengua està dissenyada conjuntament amb la versió en castellà.

En declaracions a LA CIUTAT, una de les responsables del restaurant ha explicat que la carta en català la tenien al magatzem, però que arran de la polèmica les han tret per incorporar-les de nou de cara al públic. Segons ha reconegut, durant la temporada d’estiu treballa amb la carta en castellà “per una qüestió exclusivament pràctica i d’organització”, ja que aquests mesos tenen una afluència molt més elevada de turistes i consideren que utilitzar diverses versions pot generar confusions a l’hora de prendre les comandes.

El restaurant afegeix que el menú diari sí que es manté en català i que, de fet, molts turistes els demanen una versió en castellà per poder entendre millor els plats i els ingredients. Al seu compte d'Instagram, per exemple, hi ha més d'una desena d'històries destacades on s'observa que, efectivament, el menú del dia el publiquen sempre en català i en castellà.

Menú diari del restaurant La Fonda de Tarragona, en castellà i en català
Menú diari del restaurant La Fonda de Tarragona, en castellà i en català | FOTO: Instagram de La Fonda @lafondatgn

 

Demanen “una mica d’empatia”

En la resposta a les ressenyes, el propietari insisteix que la decisió no respon a una manca de respecte envers el català. “En cap cas és una decisió relacionada amb el respecte envers el català”, exposa el local.

La Fonda també demana “una mica d’empatia” i defensa que el fet de tenir accent o aparença d’origen estranger no hauria de fer pensar que el seu compromís amb la llengua catalana és menor.

El nostre objectiu és sumar, integrar-nos i conviure amb respecte, no excloure cap llengua ni cap persona”, conclouen.

 

Una polèmica que continua oberta

El cas va començar quan un usuari de X va explicar que havia demanat la carta en català al restaurant i que, segons la seva versió, el local no en disposava durant el servei. El client va recordar que la normativa obliga els establiments de restauració a tenir com a mínim la carta en català i va anunciar la voluntat de recollir proves per formular una denúncia.

La publicació va obrir un debat intens a les xarxes, amb missatges de suport a la defensa dels drets lingüístics i també crítiques a la manera com es va gestionar la situació. Ara, el restaurant intenta donar la seva versió i frenar una onada de retrets que, segons assegura, ja ha traspassat l’àmbit digital.

Sobre l'autor
eric mendo foto
Eric Mendo
Veure biografia
El més llegit