Port Tarragona fa passos endavant en la posada en marxa de la nova planta d’energia solar al moll de Castella, el projecte més ambiciós de l’Autoritat Portuària fins ara. L’APT té en marxa la licitació per adjudicar les obres de condicionament de les cobertes de les naus que allotjaran la instal·lació fotovoltaica. Aquesta fase deixarà a punt les tres edificacions per a la posterior col·locació dels mòduls solars. El pressupost s’enfila fins als prop de 280.000 euros i l’execució s’estima en dos mesos. Tant aquesta preparació com la futura planta reben suport del Programa Operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).
El contracte que es licita inclou la millora de l’envolupant de coberta, la substitució de la xapa superior, el canvi dels policarbonats de les claraboies i l’adequació integral de tota la superfície per acollir la instal·lació fotovoltaica. El cost previst és de 279.830,06 euros (IVA exclòs) i el termini d’obra, igualment, de dos mesos.
La intervenció es farà a les naus A, B i C del moll de Castella, situades entre el vial nord —vora el riu Francolí— i el Centre d’Acreditacions. Avui concentren tallers i magatzems de l’Autoritat Portuària i del Centre d’Estudis Marítims i d’Activitats del Port de Tarragona (CEMAPT). Com que disposen de la major superfície de coberta dels edificis titularitat de l’APT, es convertiran en la planta fotovoltaica més gran impulsada per l’Autoritat Portuària.
La nova instal·lació, amb una inversió pròxima a 1 milió d’euros, ocuparà 4.500 m² i sumarà 600 kW de potència nominal —200 kW per nau—. Operarà en règim d’autoconsum amb excedents i contribuirà a cobrir part de la demanda elèctrica diària del Port, reduint la dependència de fonts convencionals.
El finançament europeu és clau: el FEDER assumeix el 40% de la inversió tant de l’adequació de cobertes com de la planta, mentre que l’APT aporta el 60% restant. Aquest suport reforça un projecte alineat amb l’estratègia de sostenibilitat i descarbonització del Port, basada en quatre eixos: renovables i combustibles alternatius, electrificació, biodiversitat i coneixement, i coherent amb el Pacte Verd Europeu i el Pla Nacional d’Energia i Clima.
Amb els nous 600 kW, que s’afegiran als 710 kW ja operatius, l’Autoritat Portuària arribarà a 1,31 MW de potència fotovoltaica, avançant cap a més autosuficiència energètica. Avui hi ha plaques al Refugi 1 i 2 del Moll de Costa, a l’edifici administratiu de l’APT, al Club de Rem, al Punt de Control Fronterer, a l’Agència Tributària, al Centre d’Acreditacions, a les pèrgoles de la terminal de creuers i a la Policia Portuària. Paral·lelament, s’estan projectant noves instal·lacions als Tinglados 1–4 (320 kWh) i a l’Edifici d’Entitats (15 kWh), així com l’estudi per a l’aparcament pròxim a l’edifici administratiu (200 kWh), apropant l’APT al llindar dels 2 MW.
