Port Tarragona ha participat aquesta setmana en la II Jornada de l’Amoníac Renovable, organitzada per l’Asociación Española del Amoníaco Renovable (AEAR), de la qual és soci institucional. L’esdeveniment, que ha reunit els principals actors del sector de la producció i la logística de l’amoníac verd, ha servit per consolidar el posicionament del port tarragoní com a referent mediterrani en la importació i exportació de combustibles i productes energètics amb baixa o nul·la petjada de carboni.
Durant la trobada, s’ha posat en valor el paper del clúster ChemMed i del pol químic de Tarragona com a motor de projectes vinculats a la transició energètica, destacant-ne la capacitat d’atracció i innovació industrial.
Tarragona, port clau per als nous combustibles
La jornada ha reflexionat sobre el paper estratègic de la península Ibèrica com a futur hub europeu de combustibles renovables, especialment pel que fa a l’amoníac. La delegació de Port Tarragona ha remarcat l’aposta de l’enclavament per convertir-se en un centre logístic de referència, aprofitant les seves instal·lacions de primer nivell i les bones connexions terrestres i ferroviàries, que es reforçaran amb l’arribada de l’ample europeu i la proximitat al corredor d’hidrogen H2Med, el primer gran projecte continental d’aquest tipus.
Experiència i projectes de futur
En el marc de la jornada, el coordinador comercial de Port Tarragona, Jordi Anglès, va participar a la taula rodona “Las Autoridades Portuarias ante el desafío logístico del amoníaco renovable”, juntament amb representants dels ports d’Huelva, Algesires, Cartagena, Alacant i Ferrol. Anglès va destacar la trajectòria consolidada del port en la gestió de líquids a doll, així com el paper creixent del tràfic de metanol, un dels combustibles renovables clau en la transició energètica.
També es van exposar els projectes de ChemMed enfocats a la sostenibilitat, entre els quals destaca Ecoplanta, que preveu produir fins a 240.000 tones anuals de metanol sintètic i bio-metanol. A més, Anglès va assenyalar alguns reptes reguladors que frenen el desenvolupament d’aquest tipus d’iniciatives, com la necessitat d’adaptar els instruments de planificació elèctrica.
En aquest sentit, Port Tarragona ha valorat positivament l’esborrany de planificació 2025-2030 de Red Eléctrica, que contempla una inversió significativa al territori i que serà clau per impulsar la descarbonització, el creixement del port i la competitivitat del clúster petroquímic de Tarragona.